Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Utbildade tullspecialister ett växande framtidsyrke

Med Brexit och ny lagstiftning har tullhantering blivit allt viktigare för företag. Yrkeshögskolan i Mölnlycke var först i Sverige att starta en utbildning till tullspecialist och de studerande är hett eftertraktade.

Att arbeta som tullspecialist har inget att göra med bevakning vid gränsen, i stället handlar det om frågor kring import och export. Företag som köper eller säljer varor till andra länder behöver kunskap gällande exempelvis lagstiftning och skattesatser för olika typer av varor. 
Men trots det har tullhanteringen inte stått högt på prioriteringslistan hos många företagsledningar, säger Anders Nilsson, utbildningsledare på Yrkeshögskolan i Mölnlycke.
– Man har inte riktigt förstått vikten av det här, men företag kan göra stora besparingar med en korrekt och aktiv tullhantering.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De senaste åren har dock inställningen förändrats och tullfrågorna har hamnat högt på agendan. Dels beroende på ny lagstiftning inom EU, från 2016, som ställer högre krav och innebär att regelverket ska se likadant ut i Europas länder. Dels på grund av Brexit, som innebär stora utmaningar för näringslivet.
– Det kommer att bli mycket mer administration och kan påverka lönsamheten direkt, säger utbildningsledaren Anders Nilsson.
Dessutom sker nu ett stort generationsskifte då många äldre, både i näringslivet och på Tullverket, går i pension, tillägger han. Sammantaget finns det alltså ett stort sug efter tullspecialister och därför ville Yrkeshögskolan, tillsammans med flera företag, starta utbildningen. 

Den första klassen började på distans och halvfart 2017 och gick ut för några veckor sedan. Ytterligare en omgång startade i februari 2018 och i höstas startade även en klass som läser 1,5 år på helfart. 
Utbildningen täcker ett brett område, men handlar till stor del om lagar, regler och avtal både nationellt och internationellt. Eleverna får också lära sig hur olika varor ska klassificeras, affärsmannaskap och handelsstrategier.
– Målet är att de ska kunna arbeta från dag ett när de har gått klart utbildningen, säger Peter Klintberg, lärare på kursen och tullkonsult på KGH Customs, som står för undervisningen på helfartsutbildningen.

Även han vittnar om det stora behovet av fler specialister inom branschen. 
– I dag måste företagen vara på tårna inom området och vi såg att det fanns en lucka att fylla.
De som studerar på heltidsutbildningen har olika bakgrund och är mellan 20 och 49 år. De allra flesta av dem "sprang på" tullspecialistutbildningen utan att egentligen veta så mycket om yrket, säger Matilda Elvesson.
– Själv ville jag byta bana och lära mig något nytt. Och det här var mer spännande än vad jag hade trott.
Linnéa Karlsson letade däremot aktivt efter utbildningen eftersom hon var intresserad av spedition. Precis som för flera andra i klassen var det viktigt att kunna börja arbeta direkt efter studierna.
– Det spelar inte så stor roll inom vilket företag, men jag vill ha möjligheten att kunna arbeta även utomlands, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.