Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Två av tre västtåg ställs in - i åtta månader

Två av tre västtåg mellan Skövde och Falköping ställs in från och med januari. Restiden för pendlare till och från Göteborg ökar då med 50 minuter, varje dag fram till mitten av augusti.

- Trafikverket ska byta kontaktledningarna mellan Skövde och Falköping och det är våra regionaltåg som får ta hela smällen. Det beklagar vi djupt, säger Jarl Samuelsson, tågchef på Västtrafik.

Kontaktledningarna på sträckan mellan Skövde och Falköping är gamla och slitna och ska bytas ut. Trafikverket påbörjar arbetet den 11 januari och det ska, enligt planerna, pågå fram till mitten av augusti.

Under den perioden kommer tågtrafiken på sträckan att vara mycket begränsad. Och det är regionala Västtrafiks trafik som drabbas allra hårdast, enligt trafikbolagets tågchef Jarl Samuelsson.

Västtrafik tvingas ställa in 38 avgångar per dag mellan Falköping och Skövde vilket motsvarar två av tre avgångar, uppger han.

De kommer ersättas med buss.

- SJ:s och MTR:s trafik får gå ograverad. Det är så Trafikverkets prioriteringsregler ser ut i dag. När två tåg ställs mot varandra har våra ett lägre värde. Så enkelt är det, säger han.

- Men våra avgångar har också ett samhällsekonomiskt värde och med tanke på hur mycket spårarbete som väntar i framtiden har vi överklagat beslutet till Transportstyrelsen, tillägger han.

Många Västtrafikresenärer kommer att drabbas under tiden som bytet av kontaktledningarna pågår. Bland andra cirka 3 000 personer som dagligen pendlar mellan Göteborg och Skövde, uppger tågchefen.

För deras del förlängs resan med cirka 25 minuter, enkel väg. Resenärer som åker med Västtåget som exempelvis lämnar Göteborg 6.50 på morgonen är under normala förhållanden framme i Skövde 1 timme och 37 minuter senare.

Under ombyggnaden kommer samma sträcka att ta 2 timmar och 8 minuter att resa.

Vissa ersättningsbussar kommer även att åka in i Stenstorp, vilket innebär ännu längre restid.

Resenärer med periodkort kommer dock som vanligt kunna åka med SJ regionaltåg under ledningsarbetet. De som reser med kontoladdning kommer också kunna göra det genom att lösa en enkelbiljett på Falköpings eller Skövdes resecentrum, uppger Samuelsson.

För att underlätta för resenärer kommer också priset på Regionen Runt Xtra (som är giltig på X2000) att sänkas under ombyggnaden. Samtidigt utökas pendelparkeringen i Falköping, påpekar tågchefen.

Tågåkeriet i Bergslagen AB, Tågab, är ett annat bolag som trafikerar sträckan. Deras avgångar kommer, enligt Samuelsson, att åka en helt annan väg mellan Göteborg och Karlstad under arbetet utmed stambanan mellan Skövde och Falköping.

2017 planerar Trafikverket ett nytt stort projekt utmed västra stambanan som också kommer påverka resenärerna. Enligt planerna ska då spåret söderut från Alingsås till Göteborg bytas ut.

Enligt Jarl Samuelsson finns det tankar hos Trafikverket om att eventuellt försöka göra det samtidigt som projektet nästa år.

Först passar tågchefen på frågan om vilket han föredrar.

Sedan säger han:

- På ett sätt skulle jag vilka få allt överstökat så fort som möjligt och få en fullvärdig bana. Den det skulle innebära att 2016 blir ett väldigt besvärligt år för våra kunder.

Vad tror du kunderna anser?

- Det beror nog på hur avstängningen ser ut, hur lång tid den varar och hur långt i förväg man informerar om det.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.