Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Trots bristen på spårvagnar – Västtrafik höjer biljettpriserna

Trots ökad smittspridning och färre vagnar som kör höjer Västtrafik biljettpriserna med i genomsnitt 2,6 procent.
– Vi behöver täcka upp de kostnader som finns för att kunna driva kollektivtrafiken, säger Mette Ramquist, presschef på Västtrafik.

Prisökningen, eller prisjusteringen som Västtrafik kallar den, införs på söndag den 9 januari. Enligt Mette Ramquist, presschef på Västtrafik, sker ökningen för att upprätthålla och utveckla kollektivtrafiken.

– Det rör sig om ökade kostnader för trafiken, personalkostnader och stora investeringar. De kommande åren gör vi en rejäl uppgradering på fordonsflottan i regionen med 45 nya tåg på ingång, fler elbussar, elfärja och spårvagnar i kollektivtrafiken, säger hon.

LÄS MER: Efter skrotningarna: Oklart om Evert Taube får leva vidare

”Något vi beklagar”

Till följd av de 48 spårvagnar i modellen M28 som togs ur bruk i höstas, råder det just nu fordonsbrist i kollektivtrafiken.

Hur går det ihop med att höja biljettpriserna?

– Fordonsbristen är något vi beklagar. Men vi kör med spårvagnar med störst kapacitet som tar mest resenärer på de sträckor det kan bli trångt på. Det har även kommit två nya vagnar av modellen M33 i månaden sedan i höstas och allt fler är på ingång.

Mette Ramquist berättar att periodbiljetterna ökar med 2,5 procent och enkelbiljetterna med 2,9 procent i år. I zon A blir det en ökning med 20 kronor respektive en krona.

LÄS MER: Med appen Tripier hyr du ut din biljett – mot Västtrafiks regler

Ansträngd ekonomi hos Västtrafik

Det är kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen som fattat beslutet om prisökningen och Västtrafik som genomför den. Vanligtvis sker det i januari varje år, med undantag för i fjol eftersom priserna ökade i samband med den nya zonindelningen i november 2020.

Hur Västtrafiks ekonomi har påverkats sedan zonindelningen är svårt att svara på, berättar Mette Ramquist.

– Det är inte möjligt att analysera på grund av att införandet skedde mitt under pandemin när både resandet och intäkterna minskade så kraftigt.

Både 2020 och 2021 har intäktstappet delvis kompenserats med statsbidrag. Under det förstnämnda året tappade Västtrafik omkring en miljard i minskade biljettintäkter.

Hur har Västtrafiks ekonomi påverkats överlag av pandemin?

– Den är ansträngd eftersom vi kör med full trafik samtidigt som resandet och intäkterna minskat kraftigt. Under hösten utvecklade sig intäkterna lite bättre än väntat för att sedan försämras något under december när de nya restriktionerna kom.

LÄS MER: Västtrafik tar bort återbäringen – lanserar ny Flexbiljett

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.