Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Biljettkontrollanternas jobb har förändrats kraftigt under pandemin och de arbetar numera med visir – bilden är tagen innan pandemins utbrott. Bild: Lasse Edwartz
Biljettkontrollanternas jobb har förändrats kraftigt under pandemin och de arbetar numera med visir – bilden är tagen innan pandemins utbrott. Bild: Lasse Edwartz

Trots ökad smittspridning – biljettkontrollanterna fortsätter arbeta ombord

Under våren fick biljettkontrollanterna endast kolla biljetter vid buss- eller spårvagnsdörren. När smittspridningen minskade fick de gå ombord igen – denna gång utrustade med visir. Men trots att allt fler nu smittas i Västra Götaland har Västtrafik inga planer på att sluta kontrollera ombord.
– Det viktigaste är att hålla avstånd och ofta använda handsprit, säger Maria Björner Brauer, enhetschef på Västtrafik.

Den 24 mars slutade Västtrafiks biljettkontrollanter kontrollera ombord på bussar och spårvagnar, så kallade stickprovskontroller. Istället höll man sig till påstigningskontroller. Då står kontrollanterna vid dörren och tittar på biljetten hos de resenärer som stiger på fordonet.

Ett halvår senare var smittspridningen låg i Västra Götaland och antalet covidpatienter på sjukhus blev allt färre.

Då beslutade man att släppa ombord biljettkontrollanterna igen.

LÄS MER: Västtrafiks biljettkontrollanter börjar kolla biljetter ombord igen

Rekryterat nya kontrollanter

Sedan dess har kontrollanterna försetts med visir för ansiktet. Under en period testade man även selfiepinnar för att inte behöva stå för nära resenärer medan man kontrollerade deras biljett.

LÄS MER: Västtrafiks nya kontrollmetod: selfiepinnar

Under hösten har man dessutom rekryterat nya kontrollanter, som har ökat från att vara upp mot 80 anställda till ungefär 120.

LÄS MER: Västtrafiks miljonavtal för kontrollanterna stoppas

Tillsammans med rekommendationer från smittskyddet i Västra Götalandsregionen har Västtrafik och Securitas, där kontrollanterna är anställda, anpassat arbetssättet.

– Det viktigaste är att hålla avstånd och ofta använda handsprit. Vi har infört visir för kontrollanterna när de är ombord bussar och spårvagnar och de har fått väldigt tydliga instruktioner att inte gå ombord där det är trängsel. De ska inte heller gå till delar av fordon där det är trängsel, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.

Hon säger att kontrollanterna ska hålla avstånd från resenärerna genom att stå så långt bort som möjligt med kroppen och räcka ut armen för att kontrollera biljetten. Hur man ska göra testades under ett antal veckor under september och oktober.

– Då visade det sig att kunderna upplevde att det räckte med avståndet. Selfiepinnen tillförde ingenting i det läget utan man håller avstånd med hjälp av kroppen.

LÄS MER: Kontrollanterna har skrivit 62 böter – på fyra månader

”Ska trygga biljettintäkterna”

Enligt Maria Björner Brauer har smittskyddet i VGR varit positiva till att använda visir och motsätter sig inte hur kontrollanterna arbetar i nuläget.

Men nu ser vi en ökad smittspridning igen i Västra Götaland. Är det inte läge då att ta av kontrollanterna från fordonen?

– Det som har hänt nu är också att resandet minskar och då minskar trängseln också. Om man vänder på det, om vi inte skulle kunna kontrollera skulle det kunna innebära en risk för ökat resande och trängsel om personer uppfattar det som att det inte finns något krav på att köpa biljett vid en resa. Där behöver vi se till att vi kan säkra trygga resor för de som behöver resa med kollektivtrafiken, säger Maria Björner Brauer.

Räcker det inte med påstigningskontroller, som tidigare?

– Vår bedömning är att vi behöver kontroller ombord men vi följer utvecklingen noga. Just nu ser jag inte att vi kommer ändra på det, men det är svårt att sia om framtiden och mycket kan hända i frågan.

Enligt Folkhälsomyndigheten och Västtrafik ska man undvika onödiga resor med kollektivtrafiken. Ser ni på kontrollerna som en nödvändig resa?

– Ja, för att trygga resan för de som behöver resa. Dels på det sättet att ingen ska tro att det är gratis och välja att resa och dels för att trygga biljettintäkterna för att vi ska kunna fortsätta bedriva kollektivtrafik.

LÄS MER: Kontrollanterna: Göteborgs mest fruktade yrkesgrupp?

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.