Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I Kungsbacka blev cykelbanan mellan Hede och Anneberg klar förra året, men efter Trafikverkets besked är det osäkert om och när nästa etapp kan byggas. Bild: Lisa Henricson

Trafikverket backar om cykelbana

Den planerade cykelbanan mellan Anneberg och Lindome är efterlängtad. Men nya besked från Trafikverket skapar osäkerhet kring projektet.

– Det är tråkigt när en så här viktig länk försvinner. Vi vill att hela cykelbanan blir sammanhängande, det skulle vara bra både för pendlare och turister, säger Karl Lundgren, chef på tekniska förvaltningen i Kungsbacka.
Den cirka fyra kilometer långa sträckan, längs gamla E6:an, är sista delen för att få en sammanhållen cykelbana mellan centrala Kungsbacka och Mölndal, och vidare till Göteborg. Trafikverket har pekat ut den aktuella cykelvägen som prioriterad och har haft med den med finansiering från den nationella planen för transportsystemet 2018–2029. 
Trafikverket skulle därmed stå för halva kostnaden och kommunerna Kungsbacka och Mölndal dela på den andra hälften. Mölndal har redan avsatt cirka 5,5 miljoner kronor för sin del och Kungsbacka cirka 7 miljoner.

Men nyligen meddelade Trafikverket att de gör en ny tolkning av finansieringen gällande cykelvägar, vilket Kungsbacka-Posten skrev om först. Tidigare har myndigheten bedömt att sträckan Anneberg–Lindome har en koppling till E6:an, som är en nationell väg och att den därför kan vara med i den nationella planen. Trafikverkets nya tolkning innebär att cykelbanan plockas bort och pengarna från myndigheten försvinner.
– Våra jurister har konstaterat att det inte går att finansiera det här via nationell plan utifrån krav i väglagen, säger Jörgen Einarsson, regiondirektör på Trafikverket väst.
För Mölndal och Kungsbacka innebär beskedet ett bakslag.
– Det här var ganska förvånande. Vi hade räknat med pengarna och kan inte finansiera hela projektet själva. Nu får vi ta en diskussion med Kungsbacka och arbeta för att sträckan ska komma med i den regionala planen i stället. Vi hade tänkt bygga 2023 så vi har fortfarande lite tid på oss, säger Magnus Johansson, trafikchef i Mölndals stad.
I det här fallet handlar det om att både Region Halland och Västra Götalandsregionen ska vara med och betala för cykelvägen.

Även planerade cykelbanor i Härryda och Lerum påverkas av Trafikverkets nya riktlinjer. Men Jörgen Einarsson tror inte att det här kommer att leda till att färre cykelvägar byggs.
 – De allra flesta cykelbanor delfinansieras redan via regionala cykelplaner, med statliga medel. Sedan blir det alltid en diskussion mellan kommunerna, Trafikverket och regionen om vad som är viktigast.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.