Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Amar, Enis, och Jasenka Kurspahic får trafiken precis utanför huset. Ann-Sofie och Martin Ekeblad bor i dörren bredvid med döttrarna Elsa och Saga, och är inte heller glada över att få vägen så nära.

Trafik in på knutarna

När familjerna flyttade in på Eklanda höjd i november låg vägen tio meter från husen. Att avstånden skulle minskas till fyra meter var det enligt köparna ingen som nämnde före husaffärerna. Kommunen hävdar att man följer detaljplanen.

Avståndet från husen till Frölundagatan var inte särskilt stort, men ändå tillräckligt, tyckte Enis och Jasenka Kurspahic när de bestämde sig för att köpa huset på Eklanda Höjd.

– Hade vi däremot vetat att vägen skulle flyttas hade vi absolut tänkt en gång till. Nu kommer vi ha den precis utanför altanen, säger Enis Kurspahic.

Enis och Jasenka Kurspahic flyttade in i november. Det gjorde även Ann-Sofie Ekeblad med familj. Ingen av dem visste att vägen utanför deras hus skulle flyttas.

I ritningarna från Skanska Nya hem syns dock att vägen ligger närmare husen. Men för att upptäcka det krävs att man mäter, anser Ann-Sofie Ekeblad och Jasenka Kurspahic.

– Den ser ju likadan ut som den nuvarande vägen. Vi hade ingen tanke på att den skulle flyttas, säger Jasenka Kurspahic.

Snart kommer vägen att gå bara några meter från familjernas altaner.

– Vi hade kanske köpt huset även om vi känt till vägbygget, men jag tycker ändå det är dåligt att det inte nämndes av Skanska. Dessutom kan jag inte se något syfte med att vägen flyttas, säger Ann-Sofie Ekeblad.

Planarkitekt Jan Kristoferson på Mölndals stad förstår husägarnas situation, men säger samtidigt att man som köpare alltid ska kolla med kommunen vad som är på gång i ett område och vilka planer som gäller.

Vägflytten stämmer med detaljplanen (som trots att genomförandetiden på 15 år löpt ut gäller framtill beslut om ny plan).

– Förändringen genomförs av trafiksäkerhetsskäl. Det handlar dels om att få ner hastigheten och dels att göra klart vem som ska lämna företräde i korsningen, säger Jan Kristoferson.

Jasenka Kurspahic har studerat detaljplanen noga och anser att om kommunen följt den till punkt och pricka och inte tillåtit några fristående hus i området hade problemet inte uppstått.

Men Robert Lundell, chef på kommunens bygglovsavdelning, håller inte med.

– De här husen hade förmodligen hamnat lika nära Frölundagatan i alla fall. Då hade Skanska utnyttjat byggrätten genom att bygga fler radhus och parhus i stället, säger han.

Skanskas presschef Per-Lennart Berg säger i en kommentar att den nya vägsträckningen fanns med i det säljmaterial som delades ut till alla kunder.