Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
387 kontroller gjordes av restauranger och serveringar i Sotenäs, Lysekil och Munkedal under sommaren. Bild: Alexander Ekström

Trängsel ett vanligt problem vid krogkoll vid kusten

Trots pandemin har det under sommaren varit trångt längs Bohuskusten. För att se till att trängselreglerna hålls på serveringar och restauranger har miljöinspektörerna i Sotenäs, Lysekil och Munkedal gjort 387 kontroller juni till augusti.

När reserestriktionerna hävdes i början av sommaren och allt fler började boka semester i Bohuslän ändrades tillsynsverksamheten för miljöförvaltningen i mellersta Bohuslän som ansvarar för miljötillsynen i de tre kommunerna.

– Den här sommaren blev annorlunda för våra inspektörer och vi fick främst inrikta oss på olika trängselkontroller, säger Maria Bylund, miljöchef i Sotenäs kommun.

Syftet med kontrollerna har varit att försöka minska smittspridningen av covid-19. Den redovisning som tagits fram visar att det har gjorts inte mindre än 387 kontroller i Sotenäs, Lysekils och Munkedals kommuner under juni, juli och augusti. Vissa ställen har fått flera besök.

Vid 92 tillfällen upptäckte den ansvariga inspektören avvikelser, framför allt när det gällde trängseln på serveringsställen i Lysekils och Sotenäs kommuner.

Ändrade inriktning

– Från påskhelgen och fram till midsommar inriktades vårt arbete på att informera om de nya reglerna när det gäller smittskydd. Vi hade en hel del kontakt med krögarna som ville ha råd och tips på hur de skulle planera sin verksamhet. Vid midsommar inriktades arbetet på att kontrollera trängseln.

Tillsynen på barer och restauranger gjordes både dag och nattetid på vardagar och helger. I Sotenäs kommun gjordes det 197 kontroller. I Lysekil handlade det om 167 kontroller och i Munkedal om 23 kontroller. Åtta miljöinspektörer har jobbat med tillsynen i de tre kommunerna under sommaren.

– De brister som upptäcktes vid inspektionerna rättades nästan alltid till på ett bra sätt. Det är bara i två fall som vi valde att dela ut en varning och det var inte någon verksamhet som behövde stängas, säger Maria Bylund.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.