Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Mölndalsungdomar som jobbar för att minska langningen. Från vänster: Isak Lund, Carolin Karlsson, Amra Fredholm, Evelina Blom, Mona Ahang Lindgren.

Tar krafttag för att minska langningen

Ett tiotal gymnasieungdomar i Mölndal jobbar som timanställda i kommunen, bland annat med att minska langningen av alkohol till minderåriga. Projektet har pågått i tre år och är hittills framgångsrikt.

Satsningen i Mölndal är ett av flera exempel inom ramen för den breda satsning som länsstyrelsen gör mot langning av alkohol. 46 av länets 49 kommuner deltar i projektet som utformas olika lokalt.

– Mölndal har tagit ett intressant grepp där ungdomarna själva jobbar för att sprida information bland kamrater och unga vuxna, säger länssamordnaren Lennart Rådenmark på länsstyrelsen.

I Mölndal finns sedan flera år fyra boendeprojekt där gymnasieungdomar arbetar tio timmar i veckan med olika frågor. Ett tiotal av dessa ungdomar arbetar inför större festhelger med att minska langningen.

– Vårt arbete är att informera om langningen och det är därför vi står utanför systemet, säger Isak Lund.

– Vi delar ut lappar framför allt till personer som kan tänkas köpa ut, säger Mona Ahang Lindgren.

Alan Abdali är Brå-samordnare i Mölndals stad och den person som leder projektet.

– Vi finns på strategiska platser i kommunen till exempel resecentra och utanför de systembolag vi har i Mölndal. Bara inför Valborg delade vi ut material till tusen personer och de flesta vi möter är positiva och behåller materialet.

Alan Abdali menar att responsen bland ungdomar blir betydligt bättre när ungdomar möter ungdomar i en sådan här fråga:

– Vi har jobbat på det här sättet i tre år och tror att vi har hittat en bra metod för att nå många och för att minska langningen. Vi har också ett mycket bra samarbete med Systembolaget som stödjer oss på alla vis när vi finns utanför butikerna i kommunen, säger Alan Abdali.

Årets första stora satsning i länet genomfördes i samband med Valborg och närmast på tur står student- och skolavslutningarna.

Även andra kranskommuner kommer att höja beredskapen inför skolavslutningarna.

– Det är viktigt är att avslöja och få bort myterna kring alkohol. Viktigt är också att få bekanta och familjemedlemmar att förstå hur viktigt det är att inte köpa ut till minderåriga. Vi satsar också på mycket information i sociala medier, säger Karin Gertzén samordnare i Lerum.

– Vi jobbar också med sociala medier men vi har också föräldragrupper och vuxna som är ute på stan under kvällar för att få kontakt med ungdomar och förklara vikten av att stoppa langning. Den närvaron ör viktig, säger Joel Sjöholm, samordnare i Kungälv.

Fakta: Kampanj mot langning

46 av 49 kommuner i Västra Götaland deltar under 2015.

Äldre kompisar och syskon är den vanligaste källan till alkohol för minderåriga. Kampanjen vänder sig därför särskilt till unga vuxna 20–25 år.

64 procent av 16-åringarna uppger att de skulle avstå från att skaffa alkohol om de inte fick tag i den via någon de känner.

Länsstyrelserna i Västra Götaland, Skåne och Stockholm genomför kampanjen Hejdåalkoholskador som bland annat lanserar filmer om myter och missuppfattningar som finns om att köpa ut alkohol till unga.

Under året pågår också en kampanj för att få tonårsföräldrar att inte köpa ut alkohol till sina barn.

Källa: Länsstyrelsen Västra Götaland