Byggs en ny mötesplats i Grohed mellan Ljungskile och Uddevalla väntas avgångarna på hela Bohusbanan bli fler.
Byggs en ny mötesplats i Grohed mellan Ljungskile och Uddevalla väntas avgångarna på hela Bohusbanan bli fler.

Tätare turer på Bohusbanan

ANNONS
|

Det handlar om en ny mötesplats i Grohed, mellan Ljungskile och Uddevalla. På den enkelspåriga järnvägssträckan skulle den möjliggöra halvtimmestrafik mellan Stenungsund och Uddevalla – där tågen i dag bara kan gå en gång i timmen.

– Det skulle ge enorma vinster. Inte bara för Uddevalla som skulle bli attraktivare när pendlingsmöjligheterna ökar. Tillgången på arbetskraft i hela regionen ökar och det blir även attraktivare att bo i Göteborg med omnejd då, säger Henrik Sundström (M), kommunstyrelsens ordförande i Uddevalla.

Mötesplatsen beräknas kosta omkring 100 miljoner kronor att bygga. Men den står inte med på Västra Götalandsregionens lista över prioriterade trafikprojekt. För att ändra på det beslutade nyligen kommunalråden i Kungälv, Uddevalla, Stenungsund, Tjörn och Orust kommuner att gå in och förskottsbetala. Det skulle innebära att kommunerna lånar upp pengar som de sedan får tillbaka från region och stat men att de får betala för räntekostnaderna under tiden.

ANNONS

– För en kommun som Uddevalla skulle det innebära en halv miljon kronor om året de åren från det att det börjar byggas tills att det ligger i planen. Men det är pengar vi får igen flera gånger om i tillväxt när kapaciteten på järnvägen ökar, säger Henrik Sundström.

Kommunstyrelsens ordförande i Kungälv, Anders Holmensköld (M), ser fram emot en ökad turtäthet.

– Sträckan blir mindre känslig för störningar med en ny mötesplats. Trots att så många åker så är Bohusbanan en bortglömd sträcka vilket vi hoppas kunna ändra på nu. Dubbelspår är vårt mål på sikt men det här är en bra början, säger Anders Holmensköld.

Eftersom andra trafiksatsningar står före i kön så är det rimligt att Grohed hamnar i regionens egen plan för infrastruktur tidigast år 2020. Men då skulle den i teorin kunna börja byggas år 2015.

Först måste ärendet passera en rad instanser, så som kommunalförbundet Fyrbodal och Göteborgsregionens kommunalförbund. Västra Götalandsregionens beredning för hållbar utveckling, där Leif Blomqvist (S) är ordförande, måste också säga ja.

– I maj kommer vi att gå igenom önskemålet och kanske fatta beslut i frågan. Det är inte alls uteslutet att vi kommer att prioritera detta men vi måste se till helheten. Det är trångt om pengar, säger Leif Blomqvist.

ANNONS

Järnväg mellan Göteborg och Strömstad som är 180 kilometer lång.

Stannar i Ytterby, Kode, Stora Höga, Stenungsund, Svenshögen, Ljungskile, Uddevalla, Munkedal, Dingle, Hällevadsholm, Rabbalshede, Tanum, Kragenäs, Överby och Skee.

Södra Bohusbanan, mellan Göteborg och Uddevalla, finns bara halvtimmestrafik på sträckan Göteborg–Stenungsund under högtrafik, det vill säga vardagar på morgnar och eftermiddagar.

Antalet resande på sträckan ökar. Därför ska perrongerna i Kode, Ytterby, Stora Höga, Stenungsund och Ljungskile förlängas. Det arbetet startar hösten 2014 och ska vara klart vid årsskiftet 2015/2016.

ANNONS