Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Stor turistsatsning på pärlor i Storgöteborg

Båtluffa till Vrångö, fika i Alingsås, se regattan i Marstrand. Nu ska fler turister och göteborgare upptäcka alla pärlor som finns bara en båt- tåg- eller bussresa bort.

Det är Turistrådet i Västsverige, Göteborg & Co och Västtrafik som gör en gemensam storsatsning för att vidga vyerna och möjligheterna för göteborgare och turister att upptäcka nya platser och upplevelser i kranskommunerna, och dit man kan ta sig med kollektivtrafik.

– Det är orter där det finns lite av varje att göra och se och uppleva. Det är kända kommuner och nu paketerar vi ihop dem och vill få både turister och göteborgare att upptäcka dem, om man har en helg över eller kanske lägger några semesterdagar hemmavid. Det finns också en hållbarhetstanke med detta. Man kan ta sig till alla orter med kollektivtrafik i stället för bil, säger Fredrik Lindén, vd för Turistrådet i Västsverige.

Kampanjen kallas för Strax utanför Göteborg och inleddes måndagen den 8 april, och har inget egentligt slutdatum.

LÄS MER: Strax utanför Göteborg

Sex destinationer är utvalda: Marstrand, Hönö, Styrsö och Vrångö, Floda och Nääs, Alingsås samt Gunnebo Slott.

Marstrand

Populär sommarort. Känd för regattan. Bild: Tommy Svensson

Gunnebo Slott

En av Sveriges främsta 1700-talsanläggningar. Arbetar utifrån ett helt ekologiskt perspektiv. Bild: Roger Granat

Alingsås

Är känt för alla sina konditorier men har också en berömd ljusfestival. Bild Ciprian Gorga

Vrångö

Den sydligast belägna ön i Göteborgs skärgård. Hit tar man först spårvagnen till havet och sedan färja. Bild: Henrik Björnsson

Nääs slott

En samlingsplats för utställningar, konserter, kaffeutflykter och skolbesök. Bild: Tommy Alvén

Västtrafik har under tidigare år satsat på "hemester"-resor, och tipsat om orter man kan åka till i Västra Götalands län. Nu gör man en samlad satsning för alla tre företagen för att få ett bättre genomslag.

Satsning både på svenska och utländska turister

Majoriteten av turisterna som kommer till Göteborgsområdet är svenska besökare, 30 procent är utländska, varav den allra största gruppen är norrmän som man nu vill locka ut till skärgården och till pittoreska västsvenska orter.

Man kommer att trycka upp informationsbroschyrer på svenska, engelska och tyska, som ska delas ut på hotell och turistinformationer.

– Ja, turisterna kanske har varit i Göteborg och gått på Liseberg och shoppat, och kanske sedan vill upptäcka mer saker. Och detta kommer säkert att byggas ut framöver, säger Fredrik Lindén.

Undersökningar har visat att många nysvenskar sällan lämnar Göteborg och kommer ut och får se kranskommunerna.

Kommer det att göras speciella satsningar för nysvenskar?

– Vi hoppas att vi kan nå ut med budskapet, för detta är onekligen till för alla. Och med en buss- eller tågresa bort är det meningen att att alla medborgare i samhället ska kunna ta del av detta på bästa sätt, Fredrik Lindén.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.