Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

Stod i telefonkö - i sex timmar

Flera personer har haft problem att nå flygbolaget SAS kundtjänst de senaste dagarna. Många kunder är upprörda efter timmar i telefonkö. – Jag stod sex timmar i kö igår utan svar, jag vet inte vad de håller på med, säger göteborgaren Iman Kurdali.

Flera personer som har försökt att komma i kontakt med flygbolaget SAS via deras telefonkundtjänst de senaste dagarna har fått vänta i timmar i telefonkö. Många av bolagets kunder är upprörda och ifrågasätter nu hur det är möjligt med så långa telefonkötider på bolagets Facebooksida.

Iman Kurdali, 23 år, från Västra Frölunda har stått i kö till flygbolagets telefonkundtjänst i två dagar, utan resultat. Hon ringde dem första gången under söndagsförmiddagen och stod då i kö i sex timmar innan samtalet tillslut avbröts.

– Jag stod sex timmar i kö igår. Jag hade inget val utan var kvar i telefonen, jag vet inte vad de håller på med, säger Iman Kurdali.

Hon berättar att hon inte reagerade till en början, utan bara antog att det var lång kö. Men efter två timmars telefonkö besökte hon bolagets Facebooksida och såg att flera personer hade varit med om samma sak.

Efter fiaskot under söndagen gjorde Iman Kurdali ett nytt försök att nå flygbolaget under måndagen.

– Jag testade att ringa idag, och då gav jag upp efter tre timmar. Jag har inte den blekaste om var i kön jag var placerad. Jag har skrivit flera inlägg på deras Facebooksida, men får inga konkreta svar eller någon förklaring till telefonproblemet, säger hon.

Orolig för sen hjälp 

Iman är besviken på SAS, då hon vill göra ändringar i sin biljett och är rädd för att hon inte ska få någon hjälp innan det är försent att ändra.

– Jag har flera frågor och ändringar jag vill göra till flera biljetter, men en biljett är till på torsdag, säger hon.

Iman Kurdali efterfrågar nu en alternativ kundservice, och undrar om det inte vore bättre om bolaget erbjöd en tjänst där de kan ringa upp kunden.

– Jag kan inte sitta här i kö i sex timmar för att samtalet sedan ska brytas, säger Iman Kurdali.

SAS tar in personal på semester

SAS beklagar de långa telefonköerna och säger att de förstår kundernas frustration. Anledningarna till den långa väntetiden är flera. 

– Det beror på flera saker, men framförallt att vi har en ny sajt där det har förekommit vissa problem som gjort att volymen av kundtjänstärenden som kunden egentligen kan göra själv har stigit. Sen har vi haft en del ändringar i de senaste dagarnas trafikprogram och ett högt tryck i chatten, vilket bidragit till att fler försökt att nå oss via telefon, säger Fredrik Henriksson, presschef för SAS Sverige. 

Han påpekar att kötider som dessa är ovanligt och att SAS i vanliga fall svarar på samtal inom 40 sekunder. Bolaget arbetar nu med att lösa problemet.

– För att lösa de mest akuta problemen har vi återkallat personer som varit på semester för att avlasta kundtjänst samtidigt som vi håller på att utbilda nya personer. Under tiden hänvisar vi till kontaktformulär på hemsidan eller appen, säger Fredrik Henriksson. 

Att kundtjänst istället skulle kunna ringa upp sina kunder är däremot inte ett alternativ. 

– Vi har testat det förut, men det tar faktiskt längre tid. Vi kan tyvärr bara hänvisa till att man får ha tålamod just nu, säger Fredrik Henriksson. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.