Sommarlycka i år igen

ANNONS
|

Idén kläcktes av en elvaårig pojke som följde med på en båttur med Marcus Göthberg. När pojken beskrev dagen som en av de bästa i sitt liv anade Marcus Göthberg att fler kanske också kunde känna likadant. Samtidigt förstod han också att långt ifrån alla har de ekonomiska resurser som krävs för att ta med sina barn ut på havet.

En idé kläcktes och en annons lades ut på Blocket. Gensvaret var enormt. Annonsen spreds över hela landet och tusentals svar kom in från barnfamiljer. Efter en månad hade annonsen visats över en kvarts miljon gånger.

– Det blev en flygande start och vi fick in fruktansvärt med ansökningar då, berättar Marcus Göthberg.

ANNONS

Och i år fortsätter alltså satsningen. Sommarlyckan drivs ideellt av Marcus Göthberg och sambon Joanna Terning. Båtturerna går ut till Korstensholmen med deras privata båt. Efter det stora gensvaret får de nu också hjälp av Uddevalla skärgårdsbåt som åker till Bassholmen.

De sponsras av både Västtrafik, Blocket och ett antal andra företag, men pengar tar de inte emot.

– Någon reagerar alltid om det är pengar inblandat. Om vi kan få en försäkring till familjerna som kommer eller hjälp med mat och transport är det bra, säger Marcus Göthberg.

Grundtanken är att erbjuda ett sommarminne till barn som annars inte skulle ha möjlighet till det.

– Meningen är att det ska vara en gratis tur. Många har så dålig ekonomi att de inte ens har råd med en bussbiljett. Det är väl det mest tragiska, det är många historier som får en att fundera över hur Sverige egentligen fungerar, säger Marcus Göthberg.

Trots många ansökningar kördes totalt 76 personer under förra sommaren. Mer är svårt att hinna med när initiativtagarna har heltidsjobb vid sidan av.

I år har 40 personer varit med på turerna, och lika många till är inplanerade.

– Det blir fler i sommar än förra året. Men vi är ju egentligen inte nöjda förrän alla är nöjda, säger Marcus Göthberg.

ANNONS
ANNONS