Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Skepp har förlist i Bohuslän - läcker diesel i havet

Under natten sjönk en dansk fiskebåt utanför Orust. Nu på morgonen har båten börjat läcka diesel. Kustbevakningen är på plats för att minimera utsläppet.

Strax efter midnatt kom ett larm till Kustbevakningen om att en dansk fiskebåt sjunkit på svensk ekonomisk zon.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

På den 19 meter långa fiskebåten fanns en besättning på två man - båda klarade sig oskadda.

- De blev räddade av en annan fiskebåt som låg precis intill. Och vi hade en enhet hyfsat nära som kunde åka till platsen, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör hos Kustbevakningen.

Han berättar att det hela gick fort. Snabbt var båten nere på 200 meters djup. Men att mer arbete har krävts under morgonen på grund av en diesel-läcka.

- Båten sjönk väldigt fort. Men efter att båten nått botten märkte vi att den börjat läcka diesel. Nu är vi på plats för att göra en uppskattning om hur stort utsläppet är och om det går att sanera.

Men om dieseln går att sanera eller inte är i skrivande stund oklart.

- Kommer det ut väldigt mycket diesel samtidigt kan vi försöka plocka upp den. Om det bara ligger lite diesel på ytan kommer den till slut att dunstra av sig självt. I dagsläget ser vi inte att den kommer nå land, säger Valdemar Lindekrantz.

Vid 11-tiden uppger Lindekrantz att skeppets tank är på 10 kubik - vilket motsvarar 10 000 liter diesel. 

Kustbevakningen har under dagen skickat upp ett flygplan för att se omfattningen av dieseln som har läckt ut i havet. 

Vid lunchtid meddelade kustbevakningen att man uppskattar att cirka 2500 lite diesel har läckt ut från fartyget. Med hjälp av en undervattensrobot, en så kallad ROV-farkost, hoppas kustbevakningen att kunna gå ner till 200 meters djup för att kunna inspektera läckan. 

– Våra dykare kan inte gå ner längre ner än till 40 meters djup. För att kunna inspektera fartyget måste vi använda en robot, säger Valdemar Lindekrantz.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.