Kerstin Thompsson i Mölndal är tacksam över sitt seniorkort som sparar henne en femhundring i månaden. Bild: Martina Liljedahl
Kerstin Thompsson i Mölndal är tacksam över sitt seniorkort som sparar henne en femhundring i månaden. Bild: Martina Liljedahl

Seniorer dåliga på att nyttja fria bussresor

Kommunerna lägger årligen flera miljoner på fria resor för pensionärer. Men knappt hälften som hämtat ut sina seniorkort använder dem.

ANNONS
|

I de flesta kommuner i Göteborgsregionen finns i dag möjlighet för de som är 65 år eller äldre att åka kollektivtrafik inom den egna kommunen utan att betala något.

För Kerstin Thompson, som är 78 år och saknar körkort, betyder det mycket med gratis bussresor. Som aktiv i PRO åker hon flera gånger i veckan mellan hemmet i Balltorp och Mölndals centrum.

– Jag la 400-500 kronor på resor tidigare. Alla kvinnor som jag känner i 80-årsåldern nyttjar det här. Vi har dåliga pensioner och då betyder det här oerhört mycket för oss, säger Kerstin Thompsson.

Att så få använder det förvånar henne.

ANNONS

– Jag hoppas verkligen att vi får ha kvar dem, säger hon.

Kommunerna betalar för tjänsten till Västtrafik efter andel registrerade kort. Inte för det faktiska resandet.

I Mölndal anslås varje år dryga fem miljoner kronor till fria pensionärsresor. Sedan införandet i maj 2015 har pensionärsresorna kostat staden nära 16,3 miljoner kronor. Men bara lite fler än hälften av gratiskorten används, visar statistik från Västtrafik. Något som Mölndals-Posten var först med att skriva om.

GP har undersökt hur det står till med resandet med seniorkort i samtliga kommuner inom Göteborgsregionen. Populärast är korten i Göteborg där 97 procent av invånarna, 65 år eller äldre, har hämtat ut sina kort. Andelen som använder dem i kollektivtrafiken i Göteborg är också högst i regionen och det är förmodligen ännu fler då det inte finns krav på stämpling. I mindre kommuner som Mark och Bollebygd har bara 57 respektive 68 procent hämtat ut sina kort och färre än en fjärdedel använder dem.

En förklaring till statistiken för Mark kan enligt kommunen vara att många med seniorkort använder närtrafik med taxi och då krävs inte stämpling. En annan att många invånare är vana att använda egen bil.

– Det är klart att vi alltid ska se om vi använder skattepengar på rätt sätt. Samtidigt är det så att det skapas ett reseunderlag för att kunna bygga ut kollektivtrafiken ju fler som reser, så seniorkorten kan bli en vinst för kommunen, säger Tomas Johansson, kommunstyrelsens ordförande (M).

ANNONS

I många kommuner har fria resor till pensionärer återkommit i vallöften från Socialdemokraterna. I Mölndal gick partiet till val på frågan 2010, men det skulle dröja ett maktskifte och många debatter innan de infördes 2015. Strax innan gjorde PRO i Mölndal ett upprop för fria resor för pensionärer.

Men Västtrafiks statistik visar alltså att bara lite fler än häften av seniorkorten som kommunen betalar för har använts de senaste tre månaderna. Trots det försvarar Mölndals nuvarande kommunalråd satsningen.

– Vi hade önskat att det var ännu fler, men det kanske är så att det tar ett tag innan alla vet om det. Vi tycker ändå att det är roligt att så många har glädje av dem, säger det avgående kommunalrådet Marie Östh Karlsson (S).

Hon påpekar också att statistiken inte behöver vara fullt tillförlitlig då inte alla stämplar för sin resa.

I Mölndal finns en återkommande synpunkt från pensionärerna. Många önskar att de kunde resa till Göteborg på samma kort.

– Vi får ju jättemycket frågor kring detta. Vi skulle gärna vilja att det blir fritt att åka i Göteborgsregionen också, säger Marie Östh Karlsson.

Även i Kungsbacka försvaras seniorkorten av Fredrik Hansson (C) vice ordförande i kommunstyrelsen. Han förvånas över att bara fyra av tio som hämtat ut sina seniorkort har använt dem det senaste kvartalet.

ANNONS

– Vi har byggt ut turtätheten och kapaciteten på de flesta håll men vi är en stor kommun geografiskt och många har varit beroende av sin bil. Det handlar kanske om en beteendeförändring. Min förhoppning är att fler ska använda dem, säger han.

Fakta: Seniorkort

KommunAktiva Kostnad mkr/år

Ale 48 % 1

Alingsås 38,9 % 1,5

Bollebygd 23 % 0,13

Göteborg 66,7 %* 104

Härryda 55,9 % 1,1

Kungsbacka 40 % 3,2

Kungälv 55,2 % 2,2

Lerum 45 % 1,7

Mark 25 % 1

Mölndal 55,4 % 5

Partille 53,9 % 3,1

Stenungsund 41,2 % 1,5**

Tjörn 36,3% 0,7

  1. Andelen aktiva kort är desamma som kort som stämplats eller använts vid köp de senaste 90 dagarna.
  2. * I Göteborg krävs inte stämpling varför fler än vad som syns i statistiken kan använda kortet.
  3. ** Stenungsund införde seniorkort 2018. Därav beräknad årskostnad.
  4. Siffrorna över kommunernas kostnader är från 2017 och beräknade exklusive moms.
  5. Gäller dygnet runt i: Bollebygd, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mark och Alingsås, Stenungsund och Tjörn.
  6. Gäller under lågtrafik i: Ale, Göteborg, Mölndal och Partille.
  7. Öckerö och Orust har inte seniorkort.

Källa: Västtrafik

ANNONS