Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

Så ska översvämningarna i Kållered undvikas

Översvämningar vid E6 i Kållered är ett återkommande problem. Mölndals stad jobbar för en lösning tillsammans med Trafikverket, men det kan dröja fyra-fem år innan man fått bukt med det, enligt Göran Werner, chef för tekniska förvaltningen.

Kommunens personal var på plats redan vid 18-tiden på tisdagskvällen, ett strömavbrott fördröjde insatsen till en början.

– Vissa pumpstationer fick problem, men de kom snart igång. Vi har jättepumpar men kapaciteten är liten jämfört med vilka regnmängder som kom, säger Göran Werner.

Det är inte första gången det blir översvämning i detta område, som ligger lågt. Kommunen har gjort åtgärder tidigare.

Göran Werner, chef för tekniska förvaltningen, Mölndals stad. Bild: Emmy Jonsson

– Vi vet att det är problem, därför satte vi in dubbla trummor på östra sidan av E6, under järnvägen, för några år sedan.

Nu är arbete på gång med att höja upp Ekenleden som går parallellt med E6 på västra sidan, där ska också sättas in dubbla avloppstrummor. Detta beräknas vara klart våren 2020.

– Vad gäller E6:an diskuterar vi med Trafikverket, där finns flera problem, det är en komplicerad sträcka som ligger tätt intill järnvägen och med berg i närheten, därför krävs en miljödom innan vi kan gå vidare.

Göran Werner räknar med att det kan ta fyra-fem år innan arbetet kan vara klart.

Kålleredsbäcken behöver grävas ur

Åtgärderna handlar bland annat om fler kulvertar och om att gräva ur Kålleredsbäcken som går under E6:an.

– Den behöver bli djupare och bredare, man kanske måste spränga berget. Ett stort och tekniskt komplicerat jobb som kräver ekonomiska resurser.

Det handlar också om att inte tillföra mer vatten. Ikea bygger nytt i området men Göran Werner räknar inte med att det ska påverka.

– Det området är redan hårdgjort, där har vattnet alltid runnit av.

En gångtunnel i närheten av Kållereds station blev översvämmad vilket ledde till att människor genade över spåren med tågförseningar som följd. Passagerna över/under E6 och järnväg är få i området.

Finns det planer på fler passager?

– Nej, vi måste komma tillrätta med översvämningarna först. Det gäller att hitta utrymme för dagvatten, att få tillräcklig kapacitet, men också att fördröja flödet. Det kan man göra med nedsänkta grönområden till exempel, även om det inte är aktuellt i just detta fall.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.