Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Så kontrolleras norrmännen som varit i Sverige

Norrmännen köar för att få shoppa i Värmland, sedan gränsen öppnats. Samtidigt gäller tio dagars karantän om man besökt Västra Götaland. Hur vet norska gränspolisen var bilen har varit? Svar: Det vet de inte.

I helgen var det köer vid gränskontrollerna mellan Norge och Värmland, sedan den norska karantänen hävts för resanden till och från ett antal svenska regioner. Handlarna i de värmländska orterna nära gränsen jublade. Samtidigt deppades det i Strömstad, då Västra Götaland fortfarande klassas som ”rött”, alltså med hög smittspridning.

– Det stämmer att vi ser en ökning i trafiken. Det är många i Norge som gläds åt att åter kunna resa till Sverige, säger Magne Stenkløv, kommissarie och operativ chef för utlandssektionen i polisdistrikt Øst.

LÄS MER: Norrmännen strömmar in i Värmland – men stopp i Strömstad

Trafiken på samma nivå som före corona

En kontroll på sajten trafikkdata.no bekräftar att trafiken vid de norska gränsövergångarna mot Värmland ökade kraftigt i helgen. Tidigare under sommaren har nedgången varit omkring 80 procent, men i lördags och söndags var trafiken tillbaka på samma nivå som motsvarande helg förra året.

De svenska regioner dit norrmän sedan i lördags får resa utan krav på karantän är: Kalmar, Värmland, Örebro och Östergötland. Sedan tidigare är regionerna Blekinge, Kronoberg och Skåne också betecknade som ”gröna”, alltså med tillräckligt låg smittspridning.

">
Magne Stenkløv, kommissarie och operativ chef för utlandssektionen i polisdistrikt Øst. Bild: Erik Thallaug
Magne Stenkløv, kommissarie och operativ chef för utlandssektionen i polisdistrikt Øst. Bild: Erik Thallaug

Men hur kan den norska gränspolisen veta var resenärerna har varit? Svar: Det gör de inte.

– Det är svårt att kontrollera var bilarna har varit. Vi pratar med resenärerna som kommer in, kollar pass och frågar var de varit. Men det är resenärens ansvar att ha koll på regelverket. Kontrollen baserar sig på tillit och på att informera resenärerna när det behövs, säger Magne Stenkløv.

LÄS MER: Hög coronadödlighet bland sverigefinländare

Kan man straffas om man ljugit?

– Det finns en lag att man inte får uppge oriktig information för polisen. Men vi har inte använt den än.

Magne Stenkløv tycker att norrmännen på det hela taget skött sig bra.

– Vi upplever att allmänheten har stor respekt för bestämmelserna och att de vill göra rätt. Hela den norska coronastrategin är tillitsbaserad.

Strängt nödvändigt att gå på Systemet

Norska UD avråder fortfarande från alla utlandsresor som inte är ”strengt nødvendige”.

Hur nödvändigt är det att handla på Systembolaget i Årjäng?

– Det är en balansgång. Avsikten med coronareglerna är inte att begränsa människors rörelsefrihet. Uppmaningen är att vara förnuftig.

Redan i våras tilläts norrmän med sommarstuga i Sverige att korsa gränsen för att utföra nödvändigt underhåll. Men de fick inte övernatta eller shoppa.

Samma regel gäller nu för alla som kommer från ”gröna” områden, som Danmark och Skåne, och vill resa genom Halland och Västra Götaland (rött område) till Norge.

– Om man kör genom Västsverige får man stanna och köpa bensin och gå på toa, men inte gå i affärer eller övernatta. Man ska hålla sig från folk helt enkelt.

Och om man ändå stannar till?

– Då gäller tio dagars karantän vid hemkomst.

LÄS MER: Värmland andas ut – raset kan vara över

”Hörs ju tydligt om någon kommer från Skåne”

Även för svenskar som vill in i Norge gäller olika regler beroende på var du bor. En göteborgare ska in i karantän, medan en malmöit har fri lejd. Magne Stenkløv medger att det är svårt att avgöra om en svensk bil kommer från ett ”grönt” område.

– Men det hörs ju tydligt om någon kommer från Skåne, det går inte att ta miste på.

Den ökade trafiken har inte gett gränspolisen mer arbete, enligt Magne Stenkløv.

– Det handlar om ett segment som inte kräver särskilt mycket arbete. Den stora insatsen är att kontrollera utländska bilar. En del norska bilar med lokala registreringsnummer vinkas bara förbi.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.