Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

1/2

Robot hjälper elever tillbaka till skolan

För att få tillbaka hemmasittare till skolan testar Hedeskolan ett nytt grepp. Med hjälp av en klassrumsrobot kan frånvarande elever fortfarande delta både i undervisningen och i det sociala sammanhanget.

När GP besöker en svensklektion på Hedeskolan i Kungsbacka är det mesta som det brukar, eleverna sitter i bänkarna och skriver uppsats och läraren går runt och hjälper till. Men en sak sticker ut, på en av bänkarna står en vit liten robot med lysande huvud. Den har funnits på skolan sedan i mars och har nu fått en naturlig plats i klassrummet. 
– De första lektionerna kändes det lite konstigt men man vande sig snabbt. Jag brukar ta med honom ut på rasten också, säger Benjamin Valladares.
Klassrumsroboten ingår i Hedeskolans satsning på digital fjärrundervisning med syftet att kunna bedriva bra undervisning även för elever med långvarig frånvaro, så kallade hemmasittare. Skolan jobbar mycket med att skapa digitalt material i flera ämnen, som eleverna själva kan jobba med hemma. Men roboten tar konceptet ett steg längre. 
En elev som inte är närvarande kan koppla upp sig med mobiltelefon eller surfplatta och sedan, via roboten, vara med i klassrummet. Eleven hörs genom robotens högtalare och kan även räcka upp handen genom att den blinkar. 

Emma Dahl, rektor på Hedeskolan, betonar att den stora fördelen med roboten är att eleverna får vara med i det sociala samspelet.
– De som sitter hemma blir väldigt isolerade, men med roboten kan de höra och se allt som händer.
Emma Dahl var också den som tog initiativ till att Kungsbacka kommun skulle köpa in en klassrumsrobot. För henne handlar den digitala satsningen om att byta perspektiv, från att ha fullt fokus på att öka närvaron till bedriva undervisning oavsett var eleverna befinner sig fysiskt. 
Genom att utgå från deras egna intressen kan skolan anpassa undervisningen och få eleverna att inse hur mycket de faktiskt kan, vilket kan göra det lättare att återgå till skolan, säger Emma Dahl. Roboten kan ytterligare förenkla för elever att ta steget tillbaka till skolbänken.
– Det här visar att vi kan vara flexibla och tänka på nya sätt. Då blir det inte lika skrämmande att komma hit.

Endast en person i taget kan vara uppkopplad och hittills har roboten enbart använts av en högstadieelev. Enligt Emma Dahl märks tydliga resultat genom höga betyg i flera ämnen.
Nyligen fick hon och läraren Camilla Hedberg Kungsbacka kommuns Lära för livet-pris för arbetet med att utveckla digital undervisning. Det har gett en del uppmärksamhet och Emma Dahl hoppas att konceptet ska spridas och att kommunen köper in fler robotar.
– Vi behöver testa olika verktyg. Det gäller att hitta gnistan hos de här eleverna och vinsten är otroligt stor för barnen och hela samhället.