Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M).  Bild: Stefan Berg
Regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M). Bild: Stefan Berg

Riksrevisionen kritiserar projektet med höghastighetståg

Riksrevisionen sågar planeringen bakom projektet med höghastighetsjärnväg. Nu kräver myndigheten att regeringen pausar projektet.
– De hade massa konstiga beräkningar om Västlänken också, säger regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M).

På torsdagsmorgonen presenterade Riksrevisionen sin granskning av projektet med höghastighetsjärnväg, som ska gå Stockholm–Göteborg respektive Stockholm–Malmö.

LÄS MER: Trafikverket utreder sträckan för snabbtåget mellan Göteborg och Borås

Ännu har inte slutgiltigt beslut fattats om höghastighetstågen, men den ingår som en punkt i det 73-punktsprogram som ligger till grund för budgetsamarbetet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.

Riksrevisionen konstaterar att planeringen bakom projektet varit bristfällig och gjorts på fel sätt.

– Problemet uppfattar man som att klimatpåverkan från flyget är för stor och att det finns viss kapacitetsbrist i stambanan – därifrån bör man sedan ställa sig frågan: "På vilka olika sätt skulle vi kunna lösa detta?". Men det har man aldrig gjort, säger Ingemar Delveborn, projektledare för granskningen, till TT.

LÄS MER: Stort bakslag för svenska höghastighetståg

Enligt myndigheten är det ännu inte klarlagt huruvida projektet är den mest effektiva lösningen.

– Det kan visa sig att man kan eliminera bristerna till en betydligt lägre kostnad med andra lösningar. Det vet vi inte i dag, för det saknas underlag, säger projektledaren Ingemar Delveborn till TT.

Riksrevisionen menar också att den inte kunna bedöma huruvida prislappen 250 miljarder är "felaktig eller korrekt". Det i sig medför att det finns en risk att projektet blir dyrare.

Projektet måste pausas

Riksrevisionen har rekommenderat regeringen att pausa hela projektet och se över det på nytt. Men regeringen avvisar det helt och hållet.

– Jag konstaterar att det kan inte vara aktuellt att göra helt nya omtag. Här finns en långt framskriden process. Diskussionen nu handlar om förutsättningarna för att kunna finansiera nya stambanor, säger infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) till DN.

Beskedet är ett i många bakslag som projektet mötts av på senare tid. Tidigare har exempelvis Moderaterna och Kristdemokraterna, som låg bakom själva idén från hela början, dragit sig ur.

Tungt bakslag

En av de första delsträckorna av projektet vilket är det dubbelspåriga höghastighetståget mellan Göteborg och Borås, via Mölndal och Landvetter flygplats.

Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande i Västra Götaland, har sedan länge varit en förespråkare av projektet och låter märkbart irriterad över de låsningar som uppstått i frågan.

Han menar att han inte sätter någon prestige i frågan, bara det blir en ny stambana med höga hastigheter.

– Jag vill ha tåg som går mellan Jönköping (Via Borås) och Göteborg, sedan kan de babbla på hur mycket dem vill om snabbtåg. Men i dag har vi inga tåg på den här sträckan, vi har bussar, säger han.

Ett av landets största pendlingsstråk

Göteborg–Borås utgör ett av landets största pendlingsstråk med 9,5 miljoner årliga pendlare och dagligen passerar 1400 bussar Kallebäcks lider. Han riktar en ordentligt känga till riksdagspolitikerna som inte lyckats komma överens trots att det gått så många år.

– Vi har snart 2 000 bussar i Kallebäcks lider och ska vi höja till 3 000, hur kommer det se ut vid Korsvägen då? Det är bara beklagligt att man inte kan sätta sig ner och komma överens, säger Johnny Magnusson .

Regionens starke man ger inte mycket för riksrevisionens kritik mot underlagen.

– De var igång om Västlänken för några år sedan och hade massa konstiga beräkningar där med, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.