Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Problem med Västtrafiks reseplanerare

Västtrafik hade tidigare under måndagen it-störningar som påverkade både reseplaneraren, appen To Go, Västtrafiks hemsida, chattfunktionen och sociala medier. Störningarna ska ha berott på en it-attack mot Västtrafiks servrar.

"Just nu har vi störningar i vårt IT-system som medför problem med att komma i kontakt med oss", skrev Västtrafik på sin hemsida.

– Våra tekniker jobbar sedan en tid tillbaks för att åtgärda det så snart som möjligt, men man får nog räkna med störningar under en stund, sa Kristian Lans, presstalesperson på Västtrafik.

Många är beroende av Västtrafiks appar för att både planera sin resa och köpa biljett. Men sedan 14-tiden på måndagen var det alltså problem med att använda appen.

Hur ska man göra om man endast har sin biljett i appen?

– Ingen ska behöva få en tilläggsavgift för att vi har störningar. Vi har informerat vår biljettkontroll så de är medvetna om problemet.

Strax innan klockan 15 på måndagen fanns ingen prognos för hur länge it-störningarna skulle fortgå.

– Problemet kommer och går och vi vet inte hur länge det kommer fortsätta, sa Kristian Lans.

Överbelastningsattack

Vid klockan fyra på måndagseftermiddagen var problemet uppklarat. Enligt Kristian Lans ska det ha rört sig om en attack mot Västtrafiks servrar.

– Det har genomförts en överbelastningsattack. Vi har ett starkt skydd men det händer ändå med jämna mellanrum. Vi vet tyvärr inte var det kommer i från men det handlar om att man vill överbelasta våra servrar så det blir svårt att nå dem, säger han.

Det inträffade har hanterats enligt Västtrafiks rutiner och händelsen är nu alltså uppklarad.

– Vi hoppas det håller i sig, säger Kristian Lans.

Expert: "Svårt att komma igång igen"

En överbelastningsattack innebär att väldigt mycket data skickas till en och samma mottagare.

– Den trafiken som ska komma fram försvinner då i mängden, när servrarna får mycket trafik förmår de inte att få fram det som ska komma fram, säger Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen.

Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen.. Bild: Kristina Alexanderson
Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen.. Bild: Kristina Alexanderson

Enligt henne är attackerna inte farliga – däremot mycket enkla att genomföra.

– Farligt är det inte för att man gör inga informationsförluster, men det är klart att det är störigt och inte så himla bra om man har en tjänst där man behöver komma åt att till exempel köpa biljetter.

"Kan vara utpressning"

Attackerna genomförs ofta genom kapade datorer.

– Ofta hyr de ett nätverk av kapade datorer, ett så kallat bot-nät. Det är verkligen "plug and play", så det krävs inga djupare kunskaper. Det kan vara utpressning eller hämndaktion bakom, men det är för tidigt att säga, säger Anne-Marie Eklund Löwinder.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.