Langar. Carina Thelander fyller en mjölkflaska i autoamten för andra dagen i rad. ”Det här är till min son”, säger hon.
Langar. Carina Thelander fyller en mjölkflaska i autoamten för andra dagen i rad. ”Det här är till min son”, säger hon.

Prisas för drive-in-mjölk

Mjölkförsäljningen som påbörjades vid det stora kosläppet ifjol blev snabbt en succé och avgörande för fortlevnaden. Nu prisas mjölkbönderna på Kåhults gård.

ANNONS
|

– Vi är helt beroende av det här, vi hade inte haft korna kvar annars, säger Lars-Inge Börjesson, som sedan trettio år arrenderar och driver Kåhults gård ihop med sin fru Birgitta Börjesson.

Det låga mjölkpriset i Europa har gjort att många svenska bönder har svårt att nå lönsamhet. Efter en resa till Schweiz bestämde sig bönderna på Kåhults gård för att satsa på en mjölkautomat och prova att sälja en del av gårdens produktion själva. I samband med betesläppet sista april lanserades automaten och den blev en succé. Snart köptes ytterligare en in och sensommarens försäljning på 200 liter i veckan har nu ökat till det tredubbla.

ANNONS

Under GP:s besök är det en strid ström i av kunder som går in i det lilla mejeriet som sysselsätter två av gårdens sju anställda.

– Jag köper mjölk här för att den är så god och så vill jag stötta. Jag brukar passa på mitt på dagen för annars är här köer, säger Carina Thelander från Jonsered.

Många besökare vill också titta på korna i ladugården tvärs över gatan och Birgitta och Lars-Inge visar gärna upp dem. Birgitta tar även emot studiebesök av skolklasser. Arla betalar för besöken, liksom för mjölk och bulle till alla som kommer på betessläppet varje vår. Förra året hade gården rekordmånga besökare - närmare 12 000 personer.

– Det har ökat lite år för år, men de här var för många. Vi hade 35 vänner och bekanta som hjälpte till men det var ändå lite kaos, säger Lars-Inge.

Men samtidigt tycker de att det är viktigt att sprida kunskap om den svenska djurhållningen.

– Om vi inte är öppna så undrar ju folk om det är något som vi vill dölja, och så är det roligt att visa gården. Vi brinner ju för det här livet, säger Birgitta.

ANNONS

I förra veckan skulle bönderna ha mottagit Företagarna och Partille kommuns pris årets företagare, men då var de på en sedan länge planerad semester i Österrike och åkte skidor. Men de är glada över utmärkelsen, som består av äran.

– Det är jättekul, ett erkännande för det vi gör, säger Lars-Inge.

Drive-in-försäljningen har fört paret närmare sina kunder.

– Vi har sålt mjölk i trettio år utan att någon sagt något. Nu får vi sex, sju hyllningar varje dag. Det är väldigt roligt.

I mjölkautomaten säljs en liter mjölk för en tia, inklusive moms. För samma mängd som levereras till Arla får bönderna 2,90 kronor, inklusive moms. En leverantör får lov att sälja upp till hälften av sin produktion på egen hand.

ANNONS