Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Prisade. Läraren Maria Lindqvist tillsammans med de segrande eleverna Celina Wallenthin, Julia Arthursson, Felix Lindblom, Karolina Wawro, Simon Arngården och Lisa Holmgren. Bild: Camilla Moestedt

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Prisade för framtidens leksaker

En slimeskjutande pansarvagn och en flygande nafsdrake vann juryns gillande och ledde till seger. Åttorna på Kullaviksskolan i Kungsbacka prisades för sitt arbete att designa framtidens leksaker.

Eleverna fick ta emot priset strax före påsk. De har redan firat segern med lärare och klasskamrater och njutit av bedriften att få ta emot två prischeckar på 5 000 kronor samt ett hedersutnämnande för arbetet. Ett välkommet bidrag till klasskassan och kommande skolresa nästa år. 
– Men vi har faktiskt ännu inte hunnit berätta för de elever i årskurs 2 som vi samarbetat med att deras idéer ledde till seger. Det måste vi ju, för de är ju faktiskt också mycket deras förtjänst att vi vann, säger Celina Wallenthin, en av de segrande teknikeleverna. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I tävlingen, arrangerad av Tekniska samfundet, har västsvenska elever från årskurs 7-8 fått titta in i framtiden och tillsammans med elever på lågstadiet spåna runt framtida önskvärda leksaker och funktion.
– De var inte helt lätt, för killarna och tjejerna hade ofta väldigt olika uppfattning om vad för slags leksak de ville att vi skulle bygga, berättar Felix Lindblom, som programmerat en slimeskjutande, glittrande pansarvagn.

Men tillsammans lyckades de till slut enas kring två idéer som alla gillade. Båda ledde till seger för eleverna på Kullaviksskolan som därmed knep två av fem förstapriser i sin åldersgrupp, samt ett av lika många hedersomnämnanden för sitt arbete.
Av juryn, med representanter från Chalmers, Göteborgs universitet och Tekniska samfundet, fick eleverna beröm både för design, digital kunskap och hur de fortlöpande kommunicerat sitt arbete. Dels via den hemsida de själva byggt, dels genom att regelbundet träffa de yngre eleverna och återkoppla.
– Det har faktiskt varit ett av de absolut mest lärorika, att lyssna på dem och ta till sig av eventuell kritik, för det gjorde också vårt arbete mycket bättre i slutändan, säger Celina Wallenthin.

Svårast var hemsidebygget tycker både hon och de övriga eleverna, men även det väldigt lärorikt.
– Sedan finns också mycket hjälp att få på internet och Youtube där jag själv hittade en film om hur man programmerar när jag skulle göra samma sak med den här, säger Felix Lindblom och pekar på pansarvagnen.
Däremot dissade de faktiskt de yngre elevernas första förslag på leksak.
– De ville att vi skulle göra ett Ipadspel. Men det ville inte vi, säger Felix.