Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Så här skulle det nya området för innovation och forskning i Åbro kunna se ut enligt en ny illustration från Semrén & Månsson arkiteker.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Planen för innovationsklustret i Åbro godkänns

Detaljplanen som ska skapa väg för en miljardsatsning på nya forsknings- och utvecklingsmiljöer i Åbro får tummen upp av den första politiska instansen i Mölndal. Med 5 000 fler sysselsatta i området kommer trafiken bli en nyckelfråga.

GP har tidigare berättat om planerna på ett kluster för internationell forskning inom hälsa och innovation söder om Astra Zenecas anläggning. För att de ska förverkligas krävs en ny detaljplan som måste godkännas av Mölndals politiker. Plan- och exploateringsutskottet har nu gett den grönt ljus. Ett jätteviktigt steg enligt Jacob Torell, delägare i det som kallas GoCo health innovation city, som räknar med byggstart efter årsskiftet.
– Det här har varit ett detaljplanearbete i högt tempo för vi är angelägna om att komma igång. 
– Det händer jättemycket inom forskningen kring hälsa och innovationer just nu och tanken är att samla alla de krafter som jobbar inom området på ett ställe. Göteborgsregionen är redan starkt inom sektorn med många framgångsrika företag men vi vill skapa ett av de mest attraktiva innovationsklustren i världen, säger Jacob Torell.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Detaljplanen beskriver också något helt annat än ett vanligt industriområde eller kontorsnav. Den omfattar kontor, vå̊rd, hotell, utbildnings- och forskningslokaler, parkering men även forskarbostäder och studentlägenheter. Allt ska byggas i varierande skala från en till nio våningar. 
För att skapa en öppen och välkomnande miljö som möjliggör både arrangerade och spontana möten mellan flera yrkesgrupper planeras en kvartersstad där bottenvåningarna blir publika. Längs en allé samsas kaféer, restauranger, gym och tillfälliga arbetsplatser. 
– Vi ser att när flera discipliner, små och stora företag, start ups och egenföretagare, forskare och studenter kommer samman så uppstår nya samarbeten och innovativa lösningar, säger Jacob Torell.

Målsättningen är att 45 procent av resorna till och från området ska ske med kollektivtrafik i framtiden och 20 procent med gång och cykel. Nya busslinjer och förbättrad turtäthet, liksom bilpool och cykelpool samt nya gång- och cykelvägar planeras. Men Västtrafik vill inte skjuta till pengar till förbättringarna innan det finns ett faktiskt behov. Mölndal stad har nyligen beslutat att vara med och finansiera dessa.
– Målet är en mobilitet i världsklass. Ska man leva upp till det och få internationella spännande företag att etablera sig så måste det finnas kollektivtrafik från dag ett. Mölndals stad har nu förbundit sig till att vara med och köpa till trafik de första två åren, men förhoppningen är att de här linjerna bär sig innan dess, säger Marcus Claesson (L), ordförande för plan- och exploateringsutskottet i Mölndal som nyligen godkände detaljplanen.
Next Step Group äger 50 procent av GoCo, den andra delen ägs av Vectura fastigheter som tillhör den onoterade delen av Wallenbergsfären.