Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Ocean har jäst ur Lyckholms bryggeri

I tio år har gänget bakom ölmärket Ocean bryggt öl i klassiska Lyckholms bryggeri i Almedal. Men den ökade efterfrågan på hantverkstillverkat öl krävde större lokaler. Nu jäser det i Mölndal i stället.

– Det var charmigt i Lyckholms, men inte så effektivt. Där hade vi 250 kvadratmeter ineffektiv yta. Nu har vi 600 kvadrat med perfekt anpassade ytor och dessutom med möjlighet att växa ytterligare, säger Rodrigo Arvidsson, ekonomiansvarig och en av tre delägare.
Till en början letade de mark för lokalen i Sisjön och bland bilförsäljarna i Eklanda. Men där var markkostnaden för hög och sedan någon månad tillbaka är bryggeriet, vars ölsorter fått namn med anknytning till Göteborg och Västkusten, flyttat över kommungränsen och blivit granne med Åby travbana i Mölndal.
– Det ligger perfekt. Nära Göteborg, nära Söderleden, säger Rodrigo Arvidsson samtidigt som bussen stannar till på hållplatsen på andra sidan glasrutan från produktionslokalerna.  

Göteborgsområdet räknas i dag som något av ett centrum för småskaliga bryggerier som tagit upp kampen med de större drakarna. Intresset för att köpa lokalt tillverkad öl ökar stadigt och ligger i dag runt tio procent av den ölmängd som säljs på Systembolaget.
– Ölbranschen kan inte bara rikta in sig på vad man dricker på Andra Långgatan längre. Lokalt för oss är inte bara Göteborg längre, utan efterfrågan är stor i Borås, Trollhättan, Varberg och Skövde också. Samtidigt gäller det att lyckas underhålla alla kunder också.

Ocean tillverkar i år 300 000 liter öl, något som de stora bryggerierna tillverkar på några dagar. Nyligen tog sig ett av företagets öl in på Systembolagets fasta sortiment och finns i dag att hitta i hyllor över hela landet. Men tanken är, precis som för tio år sedan när de tre delägarna, bryggaren Tomas Bingebo, ekonomen Rodrigo Arvidsson och säljaren Peter Andersson Lindh startade, att växa långsamt.
– Ingen här är rädd för att växa, men vi skyndar långsamt och det är viktigt att alla trivs, säger Rodrigo Arvidsson.

Personalstyrkan består av sju personer fördelade på produktion, ekonomi, försäljning, och leverans. Ytterligare två är på väg in för att klara den ökade efterfrågan från krogar, Systembolaget och personer som betalar för ölprovning och rundtur i bryggeriet.
– Vi får hur många förfrågningar som helst. Det gäller bara att hinna med och ha personal som orkar jobba kvällar.