Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bert-Inge Hogsved har hunnit bli 74 år, men har ännu inga planer på att lämna Hogia. "Men jag ser till att jag inte betyder lika mycket för verksamheten längre" säger han. Bild: Lisa Henricson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nytt rekordår för företaget som vill växa i lagom takt

Framgångssagan för Hogia i Stenungsund fortsätter. Förra året blev ännu ett rekordår när det gäller både omsättning och resultat – trots att familjeföretagets fokus inte är att maximera vinsten.

Det preliminära bokslutet för 2018 visar att Hogia nått sitt eget mål om en omsättning på över 600 miljoner kronor, vilket innebär en ökning med 40 miljoner jämfört med året innan. Vinsten har legat på över 30 miljoner kronor de senaste åren och landar nu på 36 miljoner.
– Det har gått rasande bra, konstaterar vd:n Bert-Inge Hogsved.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Han grundade företaget 1980 då hans fru hade startat en redovisningsbyrå. Bert-Inge Hogsved köpte en dator för 45 000 kronor och skapade ett eget redovisningsprogram hemma i källaren. I dag har Hogia 675 anställda, är det näst största företaget i Bohuslän och har kunder över hela världen. 

Affärsidén handlar om att ta fram, serva och utveckla it-system inom olika branscher, som ekonomi- och affärssystem, lönesystem och transportsystem. Det är det sistnämnda området som vuxit mest de senaste åren. Bland Hogias kunder finns bland andra Storstockholms lokaltrafik, Västtrafik och Skånetrafiken.
– 90 procent av alla kollektivtrafikresor som företas i Sverige går genom något av våra system. Men det som växte mest förra året var försäljningen till färjerederier. 

Bert–Inge Hogsved visar upp ett av konferensrummen i den gulmålade kontorsbyggnaden med utsikt över havet och Tjörnbroarna. Han ser flera orsaker till att företaget, som fyller 40 nästa år, lyckats växa och uppnå en stark position. Det viktigaste, enligt grundaren, är långsiktighet. Från början var Bert-Inge Hogsved fast besluten om att bygga upp verksamheten själv och trots många erbjudanden har han stått fast vi den linjen.
– Det har aldrig föresvävat mig att vi skulle sälja eller låta riskapitalbolag komma in. Då hade det blivit en intressekonflikt eftersom de vill ha pengar tillbaka redan efter några år. Men för oss är det viktigaste att finnas kvar länge och det blir också ett allt starkare säljargument, vi har hög trovärdighet.

Andra framgångsfaktorer som lyfts fram är att Hogia satsat på standardlösningar och att företaget också är uppdelat i 27 mindre bolag, vilket gör att varje enhet kan specialisera sig inom sitt område.
– Småskaligheten är viktig. Det skapar lättrörlighet och en unik handlingskraft, säger Bert-Inge Hogsved.

Hogia har länge haft ambitionen att anställa 25 nya personer om året, vilket de lyckats med de senaste tio åren. I år blev lönsamheten sex procent, men målet är att den siffran ska ligga på fyra procent, varken högre eller lägre. För att hamna där investeras cirka 200 miljoner kronor varje år i den egna verksamheten, främst för att utveckla systemen och ge personalen vidareutbildning.

Hösten 2017 gjorde Hogia också en uppmärksammad satsning på att själva utbilda personer till programmerare. Av de 700 som sökte valdes tio ut och fick gå den tolv veckor långa kursen. Nio av dem arbetar på Hogia i dag och enligt Bert-Inge Hogsved kan det bli aktuellt med något liknande projekt framöver.
– Det finns diskussioner om att göra om det i mindre skala. Jag tycker att det är ett koncept som är värt att ta efter på samhällsnivå.

För övrigt är planen att fortsätta växa de kommande åren och rekrytera i samma takt som tidigare. För att få plats bygger Hogia ytterligare ett kontor intill det befintliga med plats för 200 medarbetare, som ska bli klart för inflyttning till hösten.
– Jag ser det som ett litet campus och vi vill stanna kvar här i Stenungsund.
Bert-Inge Hogsved är inte orolig för vare sig lågkonjunktur eller tuffare konkurrens framöver. Enligt honom är den största utmaningen när det gäller Hogias framtid är att hänga med i den snabba teknikutvecklingen.
– Risken finns att vi missar ett tekniksprång, vi måste hela tiden vara observanta och modiga. Men hittills har vi varit duktiga på att hoppa på rätt saker. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.