Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Ett årskort för Marstrandsfärjan kostar i dagsläget inte ens en tusenlapp.
Ett årskort för Marstrandsfärjan kostar i dagsläget inte ens en tusenlapp.

Nya zonerna gör Marstrandsfärjan åtta gånger så dyr

De som reser med Marstrandsfärjan får en chockhöjning till hösten: biljettpriset för ett år höjs från 970 kronor till nära 8 000 kronor. I nya priset ingår visserligen mer kollektivtrafik – men många i Marstrand åker bara färjan.
– Så gör man inte mot medborgare, säger Miguel Odhner (S), kommunstyrelsens ordförande.

I höst slår Västtrafik ihop 70 zoner till 3. De nya zonerna är indelade i A, B och C, där Kungälv ligger i zon B.

LÄS MER: Här är Västtrafiks nya zoner – 70 blir tre

I dagsläget finns det speciella biljetter för Marstrandsfärjan (Periodkort Årskort Marstrand). Årskortet kostar 970 kronor, vilket motsvarar knappt 81 kronor i månaden.

Men med de nya zonerna kommer specialbiljetten försvinna.

Istället kommer man behöva en biljett för zon B. Ett årskort för en zon kommer att kosta 7 950 kronor, vilket skulle motsvara drygt 660 kronor i månaden.

LÄS ÄVEN: Så blir priserna i Västtrafiks nya zoner

En biljett som gäller för ett år på färjan skulle alltså kosta 7 950 kronor, i stället för 970 kronor – drygt åtta gånger så dyrt.

– Det blir ganska mycket för till exempel en barnfamilj. Så gör man inte mot medborgare, säger Miguel Odhner (S), kommunstyrelsens ordförande i Kungälv.

Många Marstrandsbor tar bara färjan

I det nya priset ingår visserligen mer trafik: all kollektivtrafik i zon B (nio kommuner). Men Miguel Odhner poängterar att det finns färjeresenärer som inte utnyttjar mer kollektivtrafik än färjan, utan tar bilen från andra sidan.

Han påpekar också att många använder färjan för att bara resa i Marstrands tätort.

– Vi har alltid haft undantag för Marstrandsfärjan för Marstrand är en stad med affären på ena sidan, skolan och biblioteket på andra. Det är som Brunnsparken men med saltvatten i kanalen. Då är det inte rätt att inte ha en särlösning.

Miguel Odhner (S), kommunstyrelsens ordförande i Kungälv.
Miguel Odhner (S), kommunstyrelsens ordförande i Kungälv. Bild: Viktoria Berggren

Enligt Miguel Odhner har de protesterat mot det nya zonsystemet och bland annat lyft frågan om färjan, men inte fått gehör.

– I grunden är det bra att man går från massa zoner till tre, även om målet borde vara en enda zon. Men att inte ge en särskild lösning för färjan är helt orimligt.

Västtrafik: ”Nu kommer det vara lika”

Det är Kungälvs kommun som äger och kör färjorna på uppdrag av Västtrafik.

Enligt Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik, har företagets uppdrag från regionen och kollektivtrafiknämnden varit att bland annat ta fram ett biljettsortiment som är så enkelt och med så få undantag som möjligt.

– Jag kan förstå att det upplevs negativt och att man ser det som en kraftig prisökning, men om man jämför med andra färjelinjer i regionen har de inte haft det förmånliga priset utan de har haft de vanliga priserna, säger hon.

Men i Marstrand har man ju en speciell situation där samhället delas av kanalen?

– Det finns ställen där servicen är fördelad på olika ställen som är jämförbara. Jag förstår att det här blir tufft för Marstrandsborna, men nu kommer det vara lika i hela regionen och det är en väldigt viktig inriktning.

Det handlar inte om en höjning på några hundralappar, utan på nästan 7 000 kronor per år. Är inte det en spektakulär höjning?

– Det är en stor höjning. Men den visar också tydligt hur olika det har sett ut i regionen på olika håll. Det är också viktigt att påminna om att det pågår en dialog med Kungälvs kommun och om en kommun anser att det finns särskilda omständigheter är det bra att fundera över sina möjligheter.

Kungälvs kommun arbetar just nu med Västtrafik och Västra Götalandsregionen för att se över olika alternativ för färjans framtid – och biljettpriset.

Avtalet om färjan mellan Kungälv och Västtrafik löper ut vid årsskiftet och ett alternativ skulle kunna vara att kommunen tar över ansvaret över färjan helt och hållet.

LÄS MER: Ett steg närmare nya kollektivtrafikzoner – samtidigt höjs priserna

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.