Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Emma Sjögren, projektledare på tekniska förvaltningen i Mölndals stad, testar den nya styr och ställ-cykeln som nu också kommer finnas i centrala Mölndal. Bild: Petter Trens
Emma Sjögren, projektledare på tekniska förvaltningen i Mölndals stad, testar den nya styr och ställ-cykeln som nu också kommer finnas i centrala Mölndal. Bild: Petter Trens

Nya Styr och ställ tar sig över kommungränsen

De är lättare, har fler växlar och en annan färg. Men namnet är fortfarande Styr och Ställ. Till våren kommer 1 750 nya lånecyklar att placeras ut i Göteborg och Mölndal.

Den 31 december försvinner den sista lånecykeln i det nuvarande lånecykelsystemet från Göteborgs gator.

Sedan elsparkcyklarna gjorde entré för ett år sedan har användningen av Styr och Ställs cyklar minskat något.

Men det kan finnas fler förklaringar till det, menar Sara Boije af Gennäs, projektledare vid trafikkontoret, Göteborgs stad.

LÄS MER: Elsparkcykeln – den tysta revolutionen

– Abonnemangen har varit ungefär desamma men antal resor har minskat med sju procent i år. I vår kundundersökning anser fler än tidigare att cyklarna är väldigt slitna, kedjor hoppar av och bromsar fungerar inte. Tillgängligheten har inte heller varit lika bra som tidigare.

Här ligger de nya Styr och ställ-stationerna. Bild: Göteborgs stad
Här ligger de nya Styr och ställ-stationerna. Bild: Göteborgs stad

Det nya lånesystemet innebär fler cyklar på en betydligt större yta, cirka 135 stationer ingår. Det ska gå att hämta och lämna cyklar längre ut från centrala Göteborg, till exempel i Lundby, Gamlestaden, Majorna och centrala Mölndal.

Bokas med en app

Cyklarna bokas via en app och kan lämnas tillbaka vid stationen oavsett hur många som redan står där.

– Stationerna har ingen el och inget fundament, det gör att vi lätt kan testa nya lägen och vi kan ha tillfälliga stationer vid stora evenemang till exempel, säger Sara Boije af Gennäs.

Fyra centralt placerade stationer får betalterminaler för tillfälliga besökare.

I Göteborg kommer 1 500 cyklar att placeras ut, en rejäl ökning från dagens 1 000. Mölndal får 250 cyklar. Där har det tidigare funnits ett tillfälligt system med 30 cyklar.

– Det går inte att jämföra. Politikerna i Mölndal har efterfrågat ett lånecykelsystem i många år. Vi har väntat på att Göteborgs nuvarande avtal skulle gå ut, det gick inte att ansluta sig till det tidigare. Men nu är samarbetet äntligen i hamn, säger Emma Sjögren, projektledare, tekniska förvaltningen, Mölndals stad.

"Nättare och mer lättrampad"

Lånecyklar kan användas fritt över kommungränsen, hämtas i Göteborg och lämnas i Mölndal och tvärtom. Uthyrningsföretaget ansvarar för att se till att det alltid finns just 250 cyklar i Mölndal.

– Vi har ställt hårda krav på leverantören på hur cyklarna fördelas, särskilt i rusningstid är det viktigt att de finns på rätt ställen, säger Sara Boije af Gennäs.

Hon har provcyklat den nya turkos cykeln och tycker den känns mer som en "vanlig" cykel.

– Den är nättare, mer lättrampad och har sju växlar mot den förras tre.

Elcyklar fanns med i diskussionerna men valdes bort av miljö- och kostnadsskäl.

– Elcyklar kräver en större infrastruktur med el-anslutna stationer, det hade blivit dubbelt så dyrt. Men det finns möjlighet att köpa till elcyklar i framtiden.

Nya cyklarna ställs ut i april

Tyska Nextbike som vann upphandlingen har cykelsystem i 200 städer runt om i världen, men Göteborg/Mölndal blir först i Sverige. Avtalet gäller i sex år med möjlig förlängning i ytterligare tre år.

LÄS MER: De tar över Styr och ställ – så ska lånecyklarna förändras

Det förra systemet bygger på en så kallad tjänstekoncession, där företaget får reklamplats i utbyte mot väderskydd vid hållplatser och lånecyklar.

– Reklamplatserna är bortlovade till 2026 så den konstruktionen kunde vi inte använda oss av denna gång.

Nu blir det istället skattepengar som måste skjutas till. Kommunerna betalar tillsammans 12,6 miljoner per år, men räknar med att intäkter från uthyrningen får ned kostnaderna till fem miljoner eller ännu lägre beroende på hur stor användningen blir. Dessutom finns förhoppningar om sponsring.

Efter att de nuvarande cyklarna fraktats bort ska betalstationerna monteras ned och nya stationer sättas upp.

– Vi hoppas på en mild vinter så att de första cyklarna kan placeras ut någon gång i april, säger Sara Boije af Gennäs.

Så mycket kostar det

Årskort: 300 kronor.

Månadskort: 90 kronor.

Enkeltur: 20 kronor/30 minuter.

I års- och månadskorten ingår 30 minuter fri användning. Därefter kostar varje halvtimme 10 kronor.

I appen är det möjligt att förhandsboka en eller flera cyklar.

Företag kan köpa till stationer i anslutning till sin verksamhet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.