Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/9

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nya siffror: GP.se ökar rejält - når nu över 1,3 miljoner i veckan!

I nya Orvesto Konsument kartläggs hur svenskarna använder medier – och vilka sajter de läser. 2016 växte GP.se rejält och nådde i genomsnitt 546 162 webbläsare på desktop och 802 429 i mobilen. Den mobila tillväxten är på starka 46 procent nya veckounika webbläsare – en trend som syntes även hos de andra nyhetssajterna inom Stampen Local Media. – Vi tackar våra läsare både i Västsverige och resten av landet för att de är så engagerade i vår journalistik och samhällsdebatten, säger GP:s onlinechef Markus Hankins.

Stampens olika lokala sajter i Västsverige hade ett riktigt bra år 2016 sett till hur många av er läsare som valde just oss för att läsa nyheter eller titta på webb-tv. Jämfört med hur många som läste GP.se, Hallandsposten.se, HN.se, Bohuslaningen.se, ttela.se och Stromstadstidning.se under 2015 har samtliga våra nyhetstitlar haft en positiv utveckling i allmänhet och stark tillväxt bland mobilläsarna i synnerhet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi har lanserat nya sajter under året som gjort läsningen av våra mobilsajter genom både webbläsare och våra appar mycket mer mobilanpassade. Dessutom har vi arbetat mycket mer aktivt med att vinna nyhetsrace i Västsverige och nationellt. Den snabbheten och förmågan att leverera det hetaste inom breaking news i Göteborg och ute i världen är en annan delförklaring till att fler tagit sig till GP.se för sina nyheter, säger Markus Hankins, onlinechef på GP och redaktionell chef inom Stampen Digitala Medier som organiserar det digitala arbetet inom Stampen.

Antal webbläsare per vecka - desktop och mobilt

Så här såg utvecklingen ut för Stampens nyhetssajter i Västsverige mellan 2015 och 2016. Samtliga siffror kommer från Orvesto Konsument som sammanställt det genomsnittliga antalet webbläsare som läst nyhetssajter per vecka under 2016. Siffrorna kommer från branschens officiella redovisning till KIA Index.

GP.SE:
Desktop: 499 582 (2015) till 546 162 (2016).
Mobilt: 548 659 (2015) till 802 429 (2016).
Resultat: En ökning på 46 580 webbläsare (9 procent) på desktop och 253 770 webbläsare (46 procent) i mobilen.

Hallandsposten.se:
Desktop: 42 926 (2015) till 50 456 (2016).
Mobilt: 32 097 (2015) till 56 051 (2016).
Resultat: En ökning på 7 530 webbläsare (18 procent) på desktop och 23 954 webbläsare (75 procent) i mobilen.

HN.SE:
Desktop: 35 705 (2015) till 49 231 (2016).
Mobilt: 25 953 (2015) till 51 691 (2016).
Resultat: En ökning på 13 526 webbläsare (38 procent) desktop och 25 738 webbläsare (99 procent) mobilt.

Bohuslaningen.se
Desktop: 45 075 (2015) till 42 804 (2016).
Mobilt: 38 271 (2015) till 51 879 (2016).
Resultat: En minskning på 2 271 webbläsare (5 procent) desktop men en ökning på 13 608 webbläsare (36 procent) mobilt.

Ttela.se
Desktop: 47 372 (2015) till 44 372 (2016).
Mobilt: 35 966 (2015) till 46 180 (2016).
Resultat: En minskning på 3 101 webbläsare desktop men en ökning på 10 214 webbläsare (28 procent) mobilt.

Stromstadstidning.se:
Desktop: 3 061 (2015) till 2 923 (2016).
Mobilt: 2 556 (2015) till 2 847 (2016).
Resultat: En minskning på 138 webbläsare (5 procent) desktop men en ökning på 291 (11 procent) i mobilen.

Över 1,3 miljoner svenskar väljer GP.se

Orvesto Konsument kartlägger årligen medievanorna och en tydlig trend är att GP.se växer både i läsandet via desktop (dator) och mobilt (GP:s mobilapp eller via mobil webbläsare). 2016 läste i genomsnitt 546 162 webbläsare per vecka GP.se via en dator och i snitt 802 429 webbläsare per vecka i mobilen.

– Ökningen i desktop är på 9 procent sett till unika besökare vilket är glädjande då många har sett vikande siffror desktop under de senaste åren. Men framför allt glädjs vi åt en stark tillväxt mobilt för GP.se men även våra andra lokala titlar i Halland och Västra Götaland, något som delvis kan förklaras av att vi har ett större genomslag i sociala medier än någonsin förut, bland annat med omkring 92 000 följare på GP:s Facebook-sida och att vi har en snabbhet på breaking news-händelser som är i yttersta toppklass i Sverige i dag, säger onlinechefen Markus Hankins.

Kraftig ökning på sidvisningar

Bortsett från ökningarna av unika webbläsare i framför allt mobilen visar siffrorna från Orvesto Konsument även att Stampen Local Medias sajter går starkt framåt sett till sidvisningar, det vill säga antal enskilda artiklar som en läsare laddar fram i en webbläsare.
Om man slår ihop sidvisningar i desktop och mobil kan man se en tydlig positiv trend mellan 2015 och 2016.
GP.se ökar med 60 procent, Hallandsposten med 61 procent, HN.se med 88 procent, Bohuslaningen.se med 48 procent, Ttela.se med 35 procent och Stromstadstidning.se med 35 procent.

Ett år med stora händelser – och massa GPTV LIVE

Under året har GP.se bevakat en serie stora nyhetshändelser, med allt från USA-valet till Frölunda hockeys SM-guld i fokus. Här har vi satsat extra på att sända LIVE från de största händelserna både i Göteborg och ute i världen, något som bidragit till att öka konsumtionen av vårt innehåll med allt från artiklar, bloggposter och TV-innehåll hos er läsare.

– När våra läsare konsumerar mer av vårt innehåll är det ett gott betyg på att vi vet vad våra läsare vill ha och erbjuder dem – både genom tekniska lösningar som rätt urval av journalistiskt innehåll – något som de vill ta del av och tycker är engagerande. Nu kan vi bara hoppas på att bli ännu bättre på bägge dessa grenarna under 2017. Vi hoppas kunna fortsätta erbjuda engagerande och bra innehåll till våra kärnläsare från Dalsland i norr till Halmstad i söder, men även till våra hundratusentals läsare runt om i övriga landet, säger onlinechef Markus Hankins.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.