Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Yrkesfiskare ska få hjälpa till att samla in marint skräp i en ny satsning. Fiskarna på bilden är inte kopplade till artikeln.

Nu ska fiskarna plocka skräp

Marint skräp är ett stort miljöproblem på västkusten. Nu startas ett projekt i Smögen som ska återvinna trålrester, plastbackar och annat skräp som flyter runt i havet.

Det är Vatten- och havsmyndigheten som ekonomsikt ska stödja ett nytt Smögenprojekt. Konceptet är att återvinna marint plastskräp.

Enligt myndigheten flyter hundratals ton skräp i land längs Bohuskusten. Yrkesfiskare drabbas också. I deras redskap fastnar marint skräp som kommer från passagerar- och lastfartyg, fiske, fritidsbåtar, turism och rekreation. Även städer bidrar när skräp förs ut i havet via vindar, vattendrag och avloppsvatten.

- Nedskräpningen orsakar lidande för marina däggdjur, fåglar och fiskar. Exempelvis äter var tredje havsfågel plast i tron att det är föda, säger Thomas Johansson, chef på enheten för havsplanering och maritima frågor på Havs- och vattenmyndigheten, i ett pressmeddelande.

Han berättar också att marint skräp orsakar skador på fiskredskap och fartyg. Något som kostar de svenska västkustfiskarna tio miljoner kronor om året.

I dag landar yrkesfiskare sina fångster i hamnarna Hamburgsund, Fjällbacka, Grebbestad och Resö. Fångsten hämtas sedan av kommunalägda bolaget Smögens Fiskeauktion. Men yrkesfiskarna har ingen möjlighet att slänga skräp i de fyra hamnarna.

Det ska Smögens Fiskeauktion ändra på. Bolaget satsar 100 000 kronor och Vatten- och havsmyndigheten 200 000 kronor på att starta en verksamhet som tar hand om plast i samband med att fångsterna hämtas.

- Idén är att yrkesfiskare hjälper till att samla in och sortera marint skräp för återvinning. Vi ser många fördelar med en sådan modell, säger Thomas Johansson.

Plastartiklarna ska sedan sorteras. Målet är att återvinna så mycket som möjligt. Övrigt skräp tar den kommunala renhållningen hand om. En del av pengarna kommer att gå till att informera yrkesfiskare och hamnpersonal om riskerna med marint skräp.

- Första delen av projektet börjar i november och håller på till mars. Vår förhoppning är att konceptet ska bli en kontinuerlig verksamhet, säger Thomas Johansson.