Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Fem poliser i region väst kan nu ge böter via en app i telefonen. Bild: Stefan Bennhage

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nu kan polisen ge böter via mobilen

På onsdagen var det premiär – fem poliser i region väst kan nu ge böter via en app i telefonen.
– Det är som med mycket annat, för att effektivisera och för att öka rättssäkerheten, säger Sofia Dammström, regionalt krav- och införandeansvarig för nya IT-stöd inom yttre verksamhet vid polisen i region väst.

Appen Obot är ett pilotprojekt hos Polismyndigheten som innebär att 35 poliser runt om i landet, varav fem i region väst, kan ge ut böter digitalt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Projektet påbörjades under våren 2018, men det var först efter en lagändring förra sommaren som det drog igång på allvar. Lagändringen möjliggjorde digitala underskrifter för polisen, något som är avgörande i användandet av appen.

På onsdagen kunde fem utvalda poliser i väst utfärda den första boten via mobilen.

– Det är en stor grej, en milstolpe faktiskt, säger Sofia Dammström som hanterar införandet av appen i region väst.

Sofia Dammström, regionalt krav- och införandeansvarig för nya IT-stöd inom yttre verksamhet vid polisen i region väst. . Bild: Polismyndigeten

Mest trafikbrott

De brott som kan rapporteras via ordningsböter har en specifik kod, en ordningsbotskod som knappas in i applikationen.

– I första versionen som vi nu testar är det ett urval av brott som kan rapporteras, de täcker ungefär 75 procent av alla utfärdade ordningsböter. Det mesta är trafikbrott, till exempel hastighetsöverträdelse eller mobiltelefonen i handen. Men polisen kan även utfärda böter för offentlig urinering via appen, säger Sofia Dammström.

Det traditionella sättet att utfärda böter sker genom skrivna papper på plats. Därefter behöver en handläggare på myndigheten skriva ned informationen från pappersboten till det interna handläggningssystemet. När boten i stället utfärdas via en applikation i telefonen går boten direkt in i systemet.

Effektiviserar rättskedjan

Appen minskar risken för att det blir fel och effektiviserar därmed hela rättskedjan, menar Sofia Dammström.

– Det händer ibland med ordningsböter på papper att det blir tokigt, vi är inte mer än människor. Och det kräver tid och energi att rätta. I appen har det byggt in automatiska funktioner som gör att det är svårt att göra fel, appen säger helt enkelt ifrån vilket ökar rättssäkerheten, säger Sofia Dammström.

"Kan bli pannkaka"

Nu kommer pilotprojektet fortsätta över sommaren. Därefter kommer appen utvärderas. Målet är att kunna utfärda digitala böter för fler brott i framtiden.

– Så småningom kommer appen fungera för alla böter. Det är inte riktigt fattat exakt beslut hur nästa steg blir men planen är att den ska användas av fler. Appen ska utvärderas efter sommaren, så får vi se vad som blir nästa steg. Det kanske visar sig att det blir pannkaka av alltihop men man vet inte, säger Sofia Dammström.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.