Nolhaga park i Alingsås ska bli ett pedagogiskt rum som används både i skolan och på fritiden.
Nolhaga park i Alingsås ska bli ett pedagogiskt rum som används både i skolan och på fritiden.

Nolhaga park ska bli ett pedagogiskt rum

ANNONS
|

Tjänstemännens förslag presenterades för kultur- och fritidsnämnden tidigare i veckan. Tanken är att Nolhaga park ska bli ett pedagogiskt rum som används både i skolan och på fritiden. För att lyckas ska pågående projekt och verksamheter samordnas. Samtidigt vill förvaltningen klarlägga möjligheter och förutsättningar för parken i en förstudie.

– Vi är bara glada för det här förslaget. Alla är så trötta på att det inte händer något i Nolhaga park, det kommer så mycket bra idéer som bara blir liggande på hyllan, säger kultur- och fritidsnämndens ordförande Lena Klevenås (MP).

ANNONS

Förebilden finns utanför Köpenhamn där Amager naturcenter erbjuder precis vad tjänstemännen hoppas på för Nolhaga.

– Där samordnar man verksamheten utifrån människan och tänker i en helhet, säger Lena Eriksson, handläggare på kultur- och fritidsförvaltningen.

Pedagogerna i skolan tar dit barnen som i sin tur får med sig familjen på helgerna.

– De kan visa morföräldrar hur man håller i den där lilla musen de träffat tidigare.

Föreningslivet har en viktig funktion på Amager naturcenter, liksom den är på Gräfsnäs slottspark.

– Där har vi lagt det i föreningsdrift, det fungerar alldeles ypperligt, säger förvaltningschef Britta Malmberg.

Kultur- och fritid vill nu arbeta med både föreningsliv och skolans pedagoger i Nolhaga park. Barn- och ungdomsförvaltningens pedagogikprojekt Lust att lära har tidigare fallit väl ut och förvaltningen ser gärna att det fortsätter.

– Det finns så många vinster med att jobba med naturen i pedagogik. Barn som inte klarar av att vara i skolan utvecklas, säger Lena Eriksson.

ANNONS

Flera nämnder är involverade i olika projekt i Nolhaga park, det gör det svårt att komma vidare.

– Vi borde ha en huvudman, nu är det flera personer som håller i det med fokus på olika saker. Vi vill få den samordnande rollen och tillgängliggöra parken med någon sorts pedagog som hittar på vad man kan göra, säger Britta Malmberg.

Den frågan ska nu diskuteras vidare inom de olika berörda nämnderna.

ANNONS