Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

Nära öppning för nya Åbymässan

Nya Åbymässan väntas sätta Mölndal på kartan. Kombinationen travbana, hotell och mässhall gör anläggningen unik i världen, enligt arrangörerna.

Med bara några veckor kvar till invigningsmässan Trend och form 8-10 januari liknar utsidan fortfarande en byggarbetsplats. Men när GP får en rundvisning inne i den 16 våningar höga byggnaden är det mesta klart i mässhallen på bottenplan. Lokalen, på 10 500 kvadratmeter, kan delas av i tre delar med hjälp av mobila väggar och är byggd med den senaste tekniken. All service i form av el, vatten, internet och luft kommer från taket så att golvet ska bli platt och fint, förklarar Lennart Johansson, teknisk chef på Åbymässan.
– Hallen är väl förberedd för snabba omställningar och vi har många moderna lösningar kring hur man styr ljus och luft, säger han.Förutom att Åbymässan, som drivs av Easyfairs, kommer att bli Sveriges mest moderna har den också många andra styrkor. Mässhallen är en del av Åby arena och ligger vägg i vägg med både hotell och travbanan. Det innebär att även utomhusområdet kan användas av arrangörer, exempelvis vid trädgårdsmässor.
– In- och utomhusmiljön knyts ihop på ett bra sätt. Här har vi ytterligare 20 000 kvadratmeter som kan användas. Dessutom finns fler ytor runtomkring som kan utnyttjas vid motormässor eller liknande, säger Kristina Wärmare, ansvarig för Åbymässan.

Hon betonar att det finns ett stort behov av en ny mässhall i Göteborgsregionen. Det är hårt tryck på Svenska mässan och Kristina Wärmare ser Åbymässan mer som ett komplement än en konkurrent. Att det tillkommer en ny mässanläggning i en svensk stad har inte heller hänt sedan 1970-talet, säger hon.
– Det är en brist på sådana här lokaler och intresset har varit enormt från många håll, arrangörer, företag, allmänheten och Mölndals stad.
Nästa år är redan flera stora mässor inbokade, bland annat Passion för mat, Stora villamässan, Vår trädgård och Comic Con, Nordens största mässa för populärkultur. Kristina Wärmare betonar att faktumet att vi lever i en digitaliserad tid inte minskat behovet av fysiska mötesplatser, snarare tvärtom.
– Det personliga mötet blir aldrig omodernt. Däremot behöver mässorna moderniseras för att attrahera nya målgrupper. På Comic Con-mässan i Kista var exempelvis youtubers med och det lockade många unga besökare.

När allt är utbyggt och klart beräknas 500 000 människor besöka Åby arena varje år. Det kommer också att betyda cirka 200 jobb i Mölndals stad. Näringslivschefen Carina Kloek-Malmsten ser mycket positivt på satsningen.
– Åby arena är ett fantastiskt tillskott i vårt arbete med att bygga destinationen Mölndals stad inom besöksnäringen.