Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/2

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Miljöfarliga vrak som snart måste saneras

    Det finns 300 miljöfarliga vrak längs Sverige kuster. Nu måste två av dem på västkusten saneras. – De är tickande miljöbomber, säger Christer Larsson, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

    300 av de vrak som finns längs Sveriges kust klassas som miljöfarliga. Nu ska två av dessa som finns utanför västkusten saneras. Thetis, ett fiskefartyg som sjönk utanför Kungshamn 1985, ligger på 30 meters djup och innehåller uppskattningsvis 20 kubikmeter dieselolja. Planen är att börja tömma Thetis i år eller i början av nästa år. Tömningen beräknas kosta mellan två och tre miljoner kronor.

    Det andra fartyget som brådskar att sanera är norska Skytteren som ligger utanför Måseskär, väster om Orust. Skytteren är närmare 200 meter långt, och tros innehålla mellan 700 och 1 000 kubikmeter olja. Dessutom ligger den på ett större djup, 80 meter. Ett avancerat projekt som uppskattningsvis kan kosta tiotals miljoner kronor.
    – Vi ser att Skytteren läcker i gamla svetsfogar hela tiden, som mest har den läckt en kubik per dygn när det varit som värst, så Skytteren är ett fartyg som vi vill ta oss an, säger Christer Larsson som säger att risken är stor att en miljökatastrof kan inträffa om man inte gör något åt de här skeppen. 

    Skytteren har legat på havsbotten sedan 1942, hur lång tid kan ett fartyg ligga i havet innan det rostar sönder helt?
    – Det kan vi inte säga, men ett olyckligt kastat ankare kan orsaka ett stort hål i skrovet, och då är katastrofen framme.

    HaV har utsetts av regeringen till att fungera som samordnare av miljöfarliga vrak, men enligt Christer Larsson har det än så länge inte skjutits till några extra pengar.
    – I och med att vi gör den här saneringen av Thetis så kan vi visa att det går, säger Larsson som hoppas att myndigheten kan få utökade resurser till att sanera miljöfarliga vrak.

    37 kilometer väster om Gullholmen ligger de så kallade Måseskärsvraken, en serie krigsfartyg som dumpades efter andra världskriget. Dessa tros innehålla kemiska stridsmedel som senapsgas. HaV har tagit prover på bottenlevande djur och fisk kring vraken för att se om det finns rester av senapsgas, men resultaten av proverna är inte klara än. Tidigare undersökningar har visat förhöjda halter av arsenik, som användes som konsistensgivare i senapsgas. 
    – Det är ett område som är olämpligt för fiske, dykning och ankring. Trots det så trålar man dagligen efter matfisk där, säger Christer Larsson som hoppas att myndigheten kan få området avlyst för fiske om man hittar arsenik där.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se