Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mervärde och miljötänk när Nääs fabriker satsar på egenodlat grönt

Det växer så det knakar i pallkragar, rabatter och växthus på Nääs fabriker. I år satsar de på egenodlat och hotellrestaurangen är i det närmast självförsörjande på örter under sommartid.

För tre år sedan började Nääs fabriker plantera örter, bärbuskar och grönsaker i liten skala. Nu har det vuxit tillräckligt för att göra hotellrestaurangen självförsörjande på åtminstone örter. 
Även insektshotell, biodling och växthus har tillkommit för att bidra till ökad mångfald och pollinering.
– Från slutet av juni till augusti ut använder vi bara våra egna örter. Även en del av våra egenodlade grönsaker hamnar på salladsbuffén, säger Magnus Andersson, kökschef på Nääs fabriker.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Han ser många olika fördelar med att ha egenodlade örter och grönsaker.
– Det är också roligt för de anställda. Känslan att plocka egna örter precis utanför restaurangköket ger mervärde.
I växthuset, som blev klart förra sommaren, odlas fikon, tomater, paprika, chili, djungelgurkor, jordgubbar och smultron.
– Växthuset fungerar också som ett extra rum för hotellgäster. Grönsakerna använder vi till grillbuffén, säger Magnus Andersson.
Hotellet har också två bikupor som ger upp mot 40 kilo honung vardera. En del används i restaurangköket, resten säljs. Det odlas även rosor till bröllopstårtor som bakas av konditorn Disa Molin.
– Vår ambition är att utöka självhushållningen och odla mer, men vi är inte riktigt där än, säger Linda Pettersson, vd på Nääs fabriker.

Nääs fabriker ligger i en historisk bruksmiljö omgiven av vacker natur precis vid sjön Sävelången. I år valdes platsen ut som en av sex besöksvärda destinationer som enkelt nås via kollektivtrafik från centrala Göteborg, i kampanjen ”Strax utanför Göteborg”.
I sommar kan besökarna uppleva en hel del här, både när det gäller natur, mat och dryck. Bland annat lanseras egensignerad öl och vin på burk. Dessutom har ett samarbete inletts med en biodynamisk vingård utanför Milano som ska leverera vin till hotellet.
Odlingarna, växthuset, bikuporna, mat och dryck ligger i linje med företagets hållbarhetstänkande.
– Vi jobbar hela tiden med att utveckla verksamheten på Nääs fabriker. Vi arbetar med fastigheterna omsorgsfullt, våra möbler lagas och stoppas om och vi köper in mycket närproducerad mat. Vi har respekt för platsen och är noga med vad vi planerar, och vi gör det med känsla. Vi vill att människor ska känna sig omhändertagna, säger Linda Pettersson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.