Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Håller igång. Saga Andersson och klasskompisarna som går på samhällsprogrammet gillar pulsträningen som leds av Anna Petrini. Bild: Lisa Henricson

Mer träning i skolan ger bättre resultat

Pulsträning före mattelektionen har blivit ett lyckat koncept på Beda Hallbergs gymnasium. Nu vill Kungsbacka kommun satsa på mer rörelse i fler skolor för att höja resultaten.

Eleverna som läser samhällsprogrammet på Beda Hallbergs gymnasium startar skoldagen med idrott tre gånger i veckan. Direkt efteråt har klassen mattelektion och både lärare och eleverna själva märker tydligt att upplägget ger positiva effekter.
– Jag tycker att det är jättebra, man blir mer koncentrerad på matten, säger Linn Lindelöf.
Klasskamraten Susanne Ehlde håller med.
– I grundskolan tyckte jag matte var jättetråkigt men det blev roligare när jag kom till Beda.

Det kommunala gymnasiet började med pulsträning hösten 2016. Tidigare hade skolan haft långa idrottslektioner en gång i veckan, men idrotts- och matteläraren Anna Petrini tyckte att eleverna behövde röra sig oftare. Hon och kollegan Katarina Abrahamsson inspirerades av andra skolor i Sverige och idrotten delades upp i tre pass. De understryker att forskning visar att både inlärning och minnesförmåga förbättras genom träning.
– Pulsträning gör mycket för koncentrationen och man blir mer lösningsfokuserad, säger Anna Petrini.

Lärarna betonar att många elever på samhällsprogrammet generellt tycker att matten är tuff. Men sedan de införde fler idrottslektioner och ett medvetet arbete kring elevernas inställning till matematik har det blivit stor skillnad i klassrummet.
– Eleverna kämpar mer och har känslan att de kan lyckas, i stället för att bara tycka att de inte kan, säger Katarina Abrahamsson.

Betygen har också förbättrats sedan starten, även om urvalet är litet påpekar lärarna. Dessutom har ungdomarna fått större intresse för träning. Istället för traditionell idrottsundervisning tränar eleverna på ett gym i centrala Kungsbacka och de själva kan välja vad de vill göra.
– Det är viktigt att det finns något för alla. Många var lite rädda när de kom hit först men nu sitter de redan i roddmaskinen när jag kommer, det är väldigt kul att se, säger Anna Petrini.

Nämnden för gymnasie- och vuxenutbildning i Kungsbacka vill att konceptet med mer rörelse under skoldagen ska spridas även till kommunens andra gymnasium. Exempelvis genom att införa aktiviteter som morgonpromenader, rast-parkour, gympass eller lunchdiscon.
– Det handlar om att skapa utrymme i lokalerna vi har och det behöver inte kosta så mycket, säger kommunalrådet Ulrika Landergren (L), som ligger bakom förslaget.

Skolorna kommer nu att jobba med den praktiska planeringen. Samtidigt ska skolförvaltningen arbeta mer med jämställdhet när det gäller idrott och rörelse. 
– Den grupp som rör sig minst är duktiga tjejer på gymnasiet. För att få med dem tror jag att vi behöver flexibla lösningar och vi måste prata mer om vad de själva vill göra.