Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mölndalsfamiljen vill nå ut i världen med ekologiska skönhetsprodukter

När Mölndalsföretaget Moyana Corigan började tillverka ekologiska hudvårdsprodukter blev de ofta ifrågasatta. I dag är konceptet helt rätt i tiden och nu vill Monica Karlsson och döttrarna satsa på lansering världen över.

Företaget har precis flyttat till större lokaler i Åbro och fortfarande pågår byggarbeten för att få allt precis som Monica Karlsson och hennes döttrar Madelene och Linda Christenson vill ha det. 
– Vi är vana att göra allt själva så det känns lyxigt nu när vi bara kan peka, säger Linda.
De visar runt i lokalen där olika oljor, parfymer och färdiga produkter står uppradade längs väggarna. Monica, Madelene och Linda berättar historien om Moyana Corigan som startade för 15 år sedan då Monica läste miljörätt och studerade ingredienser i hudvårdsprodukter. 
– Jag upptäckte att även om allt var godkänt av myndigheter så var det ämnen som kan påverka fertiliteten och som var misstänkt cancerframkallande. Som konsument kände jag mig väldigt lurad, säger Monica.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Hon tog saken i egna händer, la ner juridikstudierna och började läsa på om eteriska oljor och tillverkning av hudvårdsprodukter. Yngsta dottern Madelene hakade snabbt på och tillsammans hittade de en liten källarlokal i Åby. De var ofta ute och berättade om sitt koncept, men den ekologiska trenden inom branschen hade ännu inte startat på bred front.
– Vi var lite före vår tid. Människor visste inte vad vi pratade om när vi exempelvis berättade om mineralolja, säger Madelene.
Moyana Corigan vill göra sina produkter, som även omfattar smink, så naturliga som möjligt genom hela kedjan. Allt från råvaror till konserveringsmetod. De tillverkar allt själva och inget testas på djur. Samtidigt har företagarna haft en tydlig idé om att erbjuda glamour.
– Allt som var ekologiskt var grått och lite tråkigt, vi kände att det fanns en lucka att fylla, säger Madelene.

Även om de snabbt uppmärksammades av unga tjejer och bloggare har vägen framåt knappast varit spikrak. Deras styrka är kreativiteten och i början skapade de nästan en ny produkt varje vecka. Men det innebar samtidigt stora kostnader och ett spretigt utbud. 2016 hade företaget stora skulder, men under Formexmässan i Stockholm fick de kontakt med artisten och låtskrivaren Laila Bagge, som fastnade för Moyana Corigan och gick in som delägare.
Det blev också startskottet för ett förändringsarbete med bantat utbud och ny design. Men snart kom nästa bakslag då Monica fick en stroke och blev sjukskriven. Även om Linda då gått med i företaget blev arbetsbelastningen för hög. Återigen lyckades de lösa situationen, nu med hjälp av investeraren Mats Hartelius som köpte en del av bolaget. Det innebär att Moyana Corigan kan sikta på en internationell satsning.
– Vi har fått tacka nej på förfrågningar tidigare, bland annat från England, eftersom det varit för stora ordrar. Nu vill vi nå ut i världen, det är nära och pengarna finns, säger Madelene.