Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

Mölndals kommun höjer åldersgränsen för seniorkort

Från årsskiftet blir det dyrare att åka kollektivt för de yngsta pensionärerna i Mölndal. Åldersgränsen för seniorkort höjs från 65 till 75 år.

De flesta kommuner i Västra Götaland erbjuder seniorkort till äldre medborgare, i vissa kommuner kan pensionärer åka kostnadsfritt hela dygnet inom sin kommun, i Göteborg, Mölndal och Partille endast under lågtrafik.

I Göteborgsregionen liksom i drygt hälften av de andra VG-kommunerna är åldersgränsen 65 år, i övriga är den 75 år. Och nu höjs alltså gränsen även i Mölndal.

"Då blir det bilen"

– Det var inte roligt att höra, då blir det bilen, säger Ingrid Sjövall, 70 år som ska ta bussen till Rävekärr från Mölndals bro.

Hon använder sitt seniorkort nästan dagligen men tycker inte det är värt att betala för den relativt korta bit hon brukar åka.

Lite längre bort sitter Marianne Söderlundh, 78 år. Hon hör till dem som även i fortsättningen får ett seniorkort. Från årsskiftet gäller kortet dessutom dygnet runt istället för som tidigare enbart vid lågtrafik.

Hon har använt sitt seniorkort sedan hon fick det.

– Jag var van vid att ha bil, men har alltid rest mycket och brukade låta barnen ha bilen när jag var borta. För fyra år sedan fick jag frågan varför jag hade bil egentligen. Det undrade jag med. Och så sålde jag den och lärde mig att åka buss.

Att åldersgruppen mellan 65 och 75 år inte längre får något seniorkort gillar hon inte.

– Det tycker jag är dåligt.

Bengt Jakobsson fyller 67 år i nästa vecka. Han ser besviken ut när han får höra om att åldersgränsen ska höjas.

– Det var tråkigt. Jag brukar åka in till Mölndals centrum från Kikås flera gånger i veckan och passar på när seniorkortet gäller. Det har jag sparat mycket pengar på. I fortsättningen kommer jag nog inte att åka lika ofta, säger han.

Sparar två och en halv miljon

Kommunfullmäktige i Mölndal fattade beslutet att höja åldersgränsen i somras i samband med att nästa års budget klubbades.

– Vi bedömde det som rimligt eftersom det inte är lika stor nyttjandegrad i åldersgruppen 65–75 år, många har andra färdmedel. De kör bil och förvånansvärt många cyklar, säger kommunstyrelsens ordförande Kristian Vramsten (M).

Men det handlar också om att spara pengar, kommunen räknar med att spara cirka två och en halv miljon kronor på åtgärden.

Finns det inte risk att fler ansöker om färdtjänst nu?

– Det får vi i så fall titta på, säger Kristian Vramsten.

Den blågröna majoriteten var överens om höjningen men Socialdemokraterna ville att gränsen skulle gå vid 70 år.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.