Förslaget om en underjordisk station togs upp i ett svar till Trafikverket angående utbyggnaden av stambanan, vilket Mölndals-Posten tidigare rapporterat om.
– Det är för att knyta ihop västra och östra delarna av Mölndal på ett bättre sätt och kanske förbättra luft- och bullersituationen. Som det är nu så delar den av staden helt, säger Marcus Claesson (L), ordförande i plan- och exploateringsutskottet.
LÄS MER:Här är Västtrafiks nya zoner – 70 blir tre
"Önskemålet är att få ner allting"
Trafikverket bedömer att projektet med en ny järnväg mellan Göteborg och Borås kan innebära en stor miljöpåverkan och Mölndal stad betonar vikten av att ta stor hänsyn till de områden som berörs. I svaret till Trafikverket skriver man bland annat att projektet kan "läka ihop den kluvna staden".
– Vi är ju inga tågexperter men visst, önskemålet är att få ner allting och går inte det är önskemålet att få ner antingen bilväg eller järnväg. Det är jättemånga städer i Sverige som har den problematiken att man har blivit kluven av en led, säger Marcus Claesson.
Han påpekar också att Mölndal är en viktig knutpunkt och att man redan idag ser brister i kapaciteten.
LÄS MER:Här tar fåren över gatan i villaområdet i Mölndal
– Det är nu som frågan måste utredas så att vi bestämmer oss. Det går inte att komma om 10-15 år och säga att "det skulle vi ha tänkt på", säger Marcus Claesson.
Över 400 meter långa perronger
Kan man inte gräva ner trafiken vill Mölndal stad att man bygger en så kallad överdäckning, att trafiken går på olika nivåer, för att minska klyftan mellan de västra och östra delarna. Överdäckningen skulle i så fall byggas söder om Mölndals bro, som idag är en av de få vägarna att ta sig mellan de olika sidorna av staden.
LÄS MER:23 av 57 anställda på äldreboende gick till jobbet sjuka
– Just för att det ska kunna fungera med ökad trafik och för att knyta an Forsåker bättre till innerstaden, säger Marcus Claesson.
I svaret framgår också att Mölndal vill se över möjligheten till att bygga 420 meter långa plattformar på stationen, för att ta höjd för framtida trafik.
Projektet med ny järnväg mellan Göteborg och Borås beräknas kosta 33 miljarder kronor.