Mölndal satsar på turistbolag

ANNONS
|

Det anser näringslivschefen Lars Ekberg som utvärderat hur Gunnebo slott och trädgårdar AB skött turistfrågor. Betyget blir Med Beröm Godkänt.

Förra året hade turistbyrån på slottet 36 928 besökare - en ökning med 7 000 från 2006. Antalet besökare på turistbyråns hemsida översteg 47 600 i fjol.

- Vi fungerar redan lite som en turistbyrå. Hit hittar alltid turisterna och vi brukar se till att vi har ett lager av broschyrer och informationsmaterial som alltid efterfrågas, säger Monica Olofsson vid stadshushallens informationsdesk.

Men nu ska den så kallade informationscentralens personal få utbildning och tillgång till information så att den kan fungera som en kompletterande turistbyrå innevarande säsong

ANNONS

Att så många turister hittar rätt beror på att stadshuset ligger centralt i Mölndal, menar förespråkare av en turistbyrå i Mölndals Bro köpcentrum.

Lars Ekberg föreslår att ett helt nytt och fristående bolag skall bildas för att hantera turistfrågor, event och marknadsföring. Bolaget skall ha en professionell styrelse. Majoriteten av dess ledamöter skall representera besöksnäringen.

- Jag konstaterar att det finns förutsättningar att gå vidare och undersöka möjligheterna att bilda ett marknadsföringsbolag. Det skulle i så fall kunna vara en resurs för att genomföra "Bilden av Mölndal"-processen samt ha ett övergripande ansvar för all profilering och marknadsföring av Mölndals stad, förklarar Lars Ekberg.

I bolagets bokföring särredovisas verksamheten och av denna framgår att turistaktiviteten 2006 gav ett underskott på 46 000 kronor samt att detta underskott växt till 466 000 kronor förra året.

ANNONS