Många ingångar har gjort det lättare att få vård snabbt

För tre år sedan hade patienter svårt att få en tid på vårdcentralen i Lindome. Bokning via webben, öppen mottagning, hembesök och fasta läkare har vänt utvecklingen.

ANNONS
|

I väntrummet sitter Marianne och Ragnar Tedeholm. Hon är här flera gånger i veckan eftersom hon har återkommande problem med sin andning.

– För tre år sedan blev man alltid i princip avvisad. Nu får vi nästan alltid hjälp snabbt. De är fantastiska här, allt går att ordna. Nu har vi väntat här i 25 minuter och så länge hör till ovanligheten, säger Ragnar Tedeholm.

Hans fru Marianne bokar även tider via telefon och det är numer aldrig svårt att komma fram. Hon har även bokat via hemsidan, vilket patienterna kan göra själva till alla professioner som sjuksköterska, läkare, psykolog och kurator, men hon föredrar att ringa själv. Ungefär hälften av patienterna väljer dock webben.

ANNONS

Underläkaren Mattias Sandén har tagit emot många patienter som bokat den vägen och han tycker det fungerar bra.

– Visst kan några besök vara av enklare karaktär som inte hade behövt ett läkarutlåtande, men då kan man i stället passa på att informera och lindra oron för framtiden.

Vårdcentralen i Lindome var tidigt ute även med att göra läkaruppföljningar av patienter med psykisk ohälsa via webbkamera. Dessutom finns en särskild vårdsamordnare för den här patientgruppen som gör en kartläggningar av patienters hela levnadssituation och kan hjälpa till med rent praktiska saker eller göra täta avstämningar via telefon efter att medicin satts in.

Men det är den öppna mottagningen, som riktar sig till alla patienter, som framförallt har ökat tillgängligheten. Den kom till på sjuksköterskan Marianne Kjellbergs initiativ.

– Jag ville att vi skulle ha större öppenhet och tillgänglighet. Nu har vi blivit Lindomebornas service-…central, säger hon leende.

Den öppna mottagningen hanteras av en sjuksköterska som vid behov kallar in en läkare. Men det har visat sig att sköterskan kan hjälpa patienterna med det mesta.

Vårdcentralen erbjuder även hembesök till patienter som kan ha svårt att ta sig till vårdcentralen.

– I stället för att de ska boka färdtjänst kan jag komma hem till dem när jag ändå är på väg hem från äldreboendet jag är på varje vecka, säger ST-läkaren Javed Saleem.

ANNONS

Något annat som är lite ovanligt är att en sjuksköterska på BVC åker hem till sjuka små barn så att föräldrar slipper ta dem till vårdcentralen.

I dag kommer 99 procent av de som ringer vårdcentralen fram vid första försöket. För tre år sedan var det bara hälften som fick hjälp. Då bemannades vårdcentralen enbart av hyrläkare. För att vända utvecklingen började Inger Albertsson, som då var ny chef, rekrytera utländska läkare.

– Först anställde vi en italiensk läkare som blev väldigt omtyckt. Sedan kom en till och en till. Jag tror att ryktet spred sig och då blev det lättare att få fler läkare, säger Inger Albertsson.

– Att vi i personalen kommer från olika länder tror jag underlättar då vi har en stor blandning av patienter här. Lite som ett Sverige i miniatyr och det är det som gör det så roligt, säger Ana Afloarei, specialist i allmänmedicin.

– Vi hjälps åt och bryr oss om varandra, tillägger Mattias Sandén.

I dag har Lindome vårdcentral gott rykte och har också blivit något av ett utbildningscentrum för vårdstudenter och har även tagit emot praktikanter från andra länder.

För att ytterligare öka tillgängligheten har vårdcentralen utökade öppettider vissa dagar. Diskussion pågår även om att öppna vissa kvällar då många patienter söker sig till Närakuten i Kungsbacka. Något som skapar problem när Lindome får ta över patienter utan att ha journalerna från Region Halland.

ANNONS

– Jag har hållit emot här. Dels av omsorg av personalen, dels för att vi redan har en kvällsöppen jourcentral i Åby, säger Inger Albertsson.

Henrietta Arwin är primärvårdschef för Partille, Härryda, Mölndal och södra och västra Göteborg. Enligt henne är Lindome ett bra exempel på hur man kan jobba för att öka tillgängligheten. Men hon betonar att det inte finns några standardiserade lösningar eller enbart ett recept för alla vårdcentraler.

– Man måste utgå från vilka invånarna och patientgrupperna är och jobba på flera sätt, säger hon.

Så kan patienter få hjälp i Lindome

  1. Telefonrådgivning.
  2. Webbokning till sjuksköterska, läkare, labb, psykolog och kurator.
  3. Öppen mottagning.
  4. Uppföljningar via videokamera.
  5. Närhälsan Online.
  6. Hembesök till de som har svårt att komma till vårdcentralen.
  7. Läkarbesök ihop med hemsjukvården.
  8. Hembesök av BVC-sköterska hos sjuka barn.
  9. TBE-vaccinering och prickmottagning i tält på torget under Lindomedagen i maj.
ANNONS