Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1 april intar de nya hyresgästerna Bohus fästning. ”Det känns nästan overkligt. Det här är något jag drömt om så länge”, säger Ulf Karmark som ihop med sonen Emil och Jan Erik Axelsson ska driva besöksverksamheten. Bild: Martina Liljedahl

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mäklare och bönder tar över Bohus fästning

En fastighetsmäklare med förkärlek för medeltiden och två bönder med militärhistoriskt intresse vill ge Bohus fästning nytt liv.

Tillsammans hoppas Emil Karmark och Jan Erik Axelsson ge Bohus fästning ett nytt liv.
– Vi brinner för detta. Fästningen ska levas upp igen. Vår målsättning är att alla ska tycka vilken tur att ni tog vid, säger Jan Erik Axelsson, som är känd fastighetsmäklare med egen firma i Kungälv.
Den som sett hans egen nybyggda riddarborg i Ytterby kan inte ta miste på hans historiska intresse. I hop med Ulf och Emil Karmark som driver Mariebergs gård har han nu bildat ett eventbolag som fått lov att hyra fästningen i andra hand av Kungälvs kommun fram till 2022.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vill ge liv åt historien

Förutom att far och son Karmark driver ett stall, föder upp djur, har eget slakteri och gårdsbutik samt en entreprenadfirma så är de aktiva i den historiska föreningen Bohus Elfborghs Caroliner. Och det är fästningens militära historia de kommer att locka med och skapa upplevelser omkring.
– Vi vill också försöka få till olika spel och visa och levandegöra de historiska händelserna som ägt rum. Bohus fästning har aldrig blivit intagen men den har haft många belägringar, säger Jan Erik Axelsson.
– Bohus fästning byggdes som en försvarsanläggning för att skydda Bohuslän. Vi vill inte bara lyfta den civila historien utan även dansk, norsk och svensk och faktiskt finsk militärhistoria. Vid den sista belägringen var det faktisk en finsk trupp som försvarade fästningen för Sverige, berättar Ulf Karmark, som har ett kontaktnät som sträcker sig över hela norra Europa.

Marknad i påsk

Målet är att det ska hända saker på fästningen hela tiden. Entreprenörerna vill återuppliva de populära medeltidsdagarna, och allsången som under flera år drog stor publik, men också skapa nya event och göra varje dagligt besök på fästningen värt entrépengen.
Redan till påsk blir det marknad inne på borggården med lokala producenter i stil med Mariebergs julmarknad som i år lockade flera tusen personer.

Nyckelpersoner värvade

Eventbolaget har värvat en nyckelperson från kommunen som jobbat med fästningen i 20 år, men kommer till en början vara försiktig med att anställa personal. Ett problem för kommunen tror Ulf Karmark är just att man haft för många löner att betala sett till antalet besökare och intäkter.
– Ambitionerna har absolut funnits men vi har kanske lättare som företag att driva det här än kommunen som inte får syssla med kommersiell verksamhet, säger han.

"Historien har kantats av turismprojekt"

Anders Holmensköld (M) som är vice ordförande i Kungälvs kommunstyrelse tror att det blir bättre för både Kungälv och Kungälvsborna med en privat aktör.
– Historien har kantats av olika turismprojekt som aldrig kommit upp i det besöksantalet man vill. Det här är eldsjälar med privata intressen som klarar av att arrangera sådana här evenemang och som kanske är bättre på att engagera övriga näringslivet och föreningslivet än vad kommunen har varit, säger Holmensköld.
Besöksverksamheten vid Bohus fästning gick två miljoner kronor back i kommunens drift 2018.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.