Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Lyft efter flytt för turistbyrån

Fler besökare och ökad försäljning i butikerna. Turistbyråns flytt har blivit ett lyft både för den egna verksamheten och för handlarna på Stortorget.

- Allt har gått över förväntan, säger turistchefen Marie Herkestam (bilden).

Efter att ha letat nya lokaler i flera år invigdes den nya Turistbyrån i mitten av juni. Förutom att skapa en rymligare arbetsplats för personalen var förhoppningen att locka fler besökare och att få turisterna att stanna i Kungsbacka. När det gäller det förstnämnda har flytten blivit en succé. Under sommaren har antalet besök ökat med 20 procent jämfört med förra året.

- Det är både turister och nyfikna Kungsbackabor som kommer hit. Vi har haft väldigt mycket att göra.

Trots att hon är nöjd över att fler hittat till Turistbyrån är det stora målet att turisterna ska stanna fler dagar i Kungsbacka. Först i slutet av september ska turistchefen utvärdera hur beläggningen sett ut på hotellen och vandrarhemmen i sommar. Men Marie Herkestam tror redan nu att siffrorna kommer att visa en ökning.

- Vi vet att vi gjort fler bokningar här.

Även för handlarna på Stortorget har Turistbyråns nya placering inneburit ett uppsving.

- Innerstadsbolaget kämpade ju för att få hit Turistbyrån och det har gett den effekten vi hoppades på. Vi har haft en bra handel under juli och jag är övertygad om att Turistbyrån har haft en stor påverkan, säger Olle Magnusson, ordförande i Innerstadsbolaget.

Hans egen butik Bokia ökade försäljningen med 18 procent under juli jämfört med förra året. Olle Magnusson påpekar att även det regniga vädret och kronans låga värde har gjort att fler väljer att handla. Samtidigt tror han att Turistbyrå-effekten håller i sig även i höst.

- Turistbyrån har lett till att det blir ett naturligt flöde av människor. Det är det vi behöver i innerstaden.