Leder el-fartyget på rätt köl

Att bygga en ångbåt i modern tappning räknades mer eller mindre som galenskap. Men efter fem miljoner spenderade kronor visar Isa af Lygnern för första gången plussiffror.

ANNONS
|

– Det är egentligen ett helt omöjligt projekt, men i år har vi visat att det faktiskt är möjligt, säger Fredrik Granat, delägare och ordningsman.

GP har tidigare skrivit om Isa af Lygnern och de från start 2008 åtta delägarna som med hjälp av olika företag, sponsorer och banklån fick in fem miljoner kronor för att förverkliga båtbygget. Den ritades upp efter en gammal ritning på det fartyg som trafikerade människor och varor över Lygnern 1890–1924, men fick anpassas efter dagens säkerhetskrav och med elmotor då den djupa sjön mellan Sätila i Marks kommun och Fjärås i grannkommunen Kungsbacka också är dricksvattentäkt.

ANNONS

2010 var Isa klar och året efter kördes de första passagerarturerna med en guide som berättade om den rika historia som sjön, de närliggande skogarna, byggnaderna och personerna som bott däri har bjudit på.

–Efter ett par år avtog intresset. Man åker inte på kryssning fem gånger för att höra samma sak.

I fjol förändrades därför konceptet. Guideresorna har fortsatt, men kompletterats med kortare turer och framför allt med utökade kryssningar där mat, dryck och underhållning ingår. Dessutom chartras båten ut för olika typer av evenemang. Och som tidigare ekonomidirektör har Fredrik Granat förändrat och förbättrat marknadsföringen och administrationen.

–Vi syns mycket mer nu och vi samarbetar med olika lokala partners så vi har blivit en angelägenhet för fler. Att bygga en båt är en sak, att driva en båt är något helt annat.

I år räknar den ekonomiska föreningen ta emot drygt 4 000 passagerare. Tidigare har fler åkt med, men aldrig i kombination med att så många också har ätit.

–Vi har kunnat sälja 100 procent mer mat i år än förra året och för första gången någonsin kommer vi att gå med vinst. Det behövs så att vi kan investera i en ny och bättre batteridrift.

ANNONS

Förutom att vidareutveckla dagens verksamhet har båtens delägare en förhoppning om en 45 kilometer lång vandringsled runt sjön. En sådan skulle göra det möjligt att släppa av och ta ombord passagerare på olika platser.

– Vi har något unikt. Vi är ute i naturen och ändå är vi bara 30 minuter ifrån Göteborg. Jag skulle säga att Isa utan tvekan är Marks kommuns största turistattraktion.

Fakta: Isa af Lygnern

  1. Storlek: 13 meter lång och 4 meter bred. Får plats med 40 passagerare och 2 besättningsmän.
  2. Drivs av: 96 bilbatterier som i sin tur får fart på två elmotorer. Tar sex timmar att ladda och har sedan en gångtid på tio timmar i fem knops fart.
  3. Hemmahamn: Längst ut på en 170 meter lång och sponsrad ekbrygga vid stranden i Sätila, Marks kommun.
ANNONS