Stenungsund är en av de stationer som berörs.
Stenungsund är en av de stationer som berörs.

Långa perronger minskar trängseln

ANNONS
|

Planer på att förlänga perrongerna på Bohusbanan har funnits ett tag. Så när toppolitiker från Kungälv, Stenungsund, Orust, Tjörn och Uddevalla satte sig ner för att diskutera framtida infrastruktursatsningar i Bohuslän, kom frågan snabbt upp på agendan.

– Vi tycker allihop att det har varit väldigt mycket fokus på Göteborg, sträckan mot Borås och även söderut. Norrut har vi hänvisats till Alependeln. Det känns som att Bohusbanan har blivit bortglömd, säger Anders Holmensköld (M), kommunalråd i Kungälv.

Representanterna för de fem kommunerna har de senaste månaderna fört diskussioner med både näringsdepartementet och Trafikverket. Resultatet har inte låtit vänta på sig.

ANNONS

Redan om två år är det meningen att de förlängda perrongerna ska stå klara. Därmed kan man köra med dubbelt så långa tåg på sträckan.

Kostnaden kalkyleras i dagsläget till 77 miljoner kronor. 70 av dessa ska lånas upp.

Kommunkvintettens insats är att stå för halva räntekostnaden under de tre första åren. Andra halvan tar Västra Götalandsregionen. Efter tre år tar Trafikverket över lånen och kommunernas ekonomiska insats avslutas.

Totalt bör det alltså handla om cirka en miljon kronor per år som ska delas upp mellan Kungälv, Stenungsund, Uddevalla samt Tjörn och Orust, som delar på sin fjärdedel.

– Jag tycker att det är en sund finansieringsmodell. Kostnaden är väldigt liten i förhållande till vad vi får. Den här satsningen gör våra kommuner mer konkurrenskraftiga i arbetsmarknadsregionen, säger Holmensköld.

I Kungälv går inte Bohusbanan genom centralorten. Där är det istället expressbussar som gäller. Kommunens tågstationer finns i Kode och Ytterby.

– Men det är bara gå till Ytterby station en morgon och titta, så förstår man att det här är viktigt. Det är inte alla som får sittplats som det är i dag. Dessutom visar alla undersökningar att det är lättare att få bilpendlare att byta till tåg än buss, säger Anders Holmensköld.

ANNONS

Senare i vår ska de fem kommunerna träffas på nytt för att diskutera nästa steg i infrastruktursatsningen: en mötesplats i Grohed, mellan Stenungsund och Uddevalla.

– Med några kilometer dubbelspår kan vi få till halvtimmestrafik på hela södra Bohusbanan. Allra längst i söder skulle det till och med kunna handla om 20-minuterstrafik, säger Anders Holmensköld.

Det formella beslutet om förskotteringen av räntekostnaderna fattas av fullmäktige i respektive kommun.

ANNONS