Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Långa köer när gallerian invigdes

Tilltalande design, bra utbud och välkomnande atmosfär. Besökarna ger tummen upp till nya Mölndal galleria som nu har öppnat.

Köerna ringlade långa när gallerian i Mölndals innerstad invigdes i torsdags. Under kvällen kom över 20 000 besökare vilket var mer än förväntat, enligt Martin Kjellman, affärsområdeschef på Citycon. Förutom visst tumult i Tele2:s butik, där många ville ta del av extraerbjudanden, flöt allt på bra.
– Det gick alldeles utmärkt och vi har fått väldig positiv respons både när det gäller känslan och utbudet, säger Martin Kjellman.

Även i går var det fullt av nyfikna besökare som ville ta en titt på det nya köpcentrumet. För många Mölndalsbor är gallerian, som började planeras redan i början av 2000-talet, väldigt efterlängtad.
– Jag har bott här sedan 1957 och aldrig varit med om något sådant här. Det har varit många turer och överklaganden men nu är vi äntligen i hamn, säger Haide Bodehed, en av dem som GP möter nedanför rulltrapporna.
Också Paula Westerberg Nilsson, som jobbar på Essity, med stort kontor i innerstaden, är glad över det nya köpcentrumet nästan vägg i vägg. 
– Det är jättefint och fräscht. Det kommer att bli en hel del shopping här framöver.
Citycon, som utvecklat och driver gallerian, har över 40 köpcentrum i Sverige och internationellt. Bolaget räknar på sikt med sex miljoner besökare om året till Mölndal galleria och en omsättning på omkring 800 miljoner kronor.
– Vi kommer inte att nå dit direkt, men det är ett rimligt långsiktigt mål, säger Martin Kjellman.

För att locka kunder i konkurrens med ökad e-handel har Citycon satsat på att skapa upplevelser, bland annat genom ett stort utbud av restauranger och kaféer. Förutom de många välkända butikskedjorna finns också lokaler för popup-butiker, som inte måste vara kommersiella. Exempelvis är Mölndals museum på plats i gallerian under hösten. Martin Kjellman betonar att dagens köpcentrum behöver vara under ständig utveckling.
– Alla pratar om butiksdöd och för oss gäller det att vara vakna och snabba med förändringar. Man får inte vara feg.

Ett av de företag som valt att etablera sig i gallerian är inredningskedjan Søstrene Grene, som nu öppnar sin första butik i Västsverige. Distriktschefen Fi Olofsson har höga förväntningar och hoppas att gallerian kommer att dra mycket kunder från både Mölndal och Göteborg.
– Det är en bra knutpunkt och lätt att ta sig hit med buss och spårvagn. Jag tror att folk kommer att trivas här, det är alltid spännande med något nytt.