Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Lågtrafik hot mot Bohusbana

Norra delen av Bohusbanan hotas då Trafikverkets planeringsunderlag talar om nedläggning av lågtrafikerade järnvägar.

– Det är djupt oroande att Trafikverket i sin rapport nu vill sluta trafikera ett antal järnvägar med mindre trafik. Samtidigt är vi djupt bekymrade över att Västra Götalandsregionen inte sagt något om banan, säger Peter Birgersson-Dafteryd (C), kommunalråd i Strömstad.

Nu slår de fem kommunerna Strömstad, Tanum, Lysekil, Munkedal och Sotenäs larm och vill veta hur regionen ser på framtiden för Norra Bohusbanan. Oron är stor då den norra delen av Bohusbanan tidigare varit nedläggningshotad och 2014 fick de fem kommunerna nej på en begäran att göra en stråkstudie av sträckningen. Då var det regionen som avslog kommunernas begäran.

– Vi har en sträcka på sju kilometer mellan Strömstad och Skee där järnvägen redan är utbyggd och toppmodern. Det var en satsning på flera hundra miljoner som blir helt meningslös om man avvecklar, säger Peter Birgersson-Dafteryd.

Samtidigt har Västra Götalandsregionen tidigare tagit fram ett dokument som heter målbild 2035 där man vill öka tågtrafiken norr om Munkedal från dagens fem dubbelturer till minst tio. Kommunerna menar dock att det framtida behovet är större än så eftersom norra Bohuslän är en tillväxtregion – fast med dålig järnväg.

Kommunerna med Strömstad i spetsen vill nu veta hur regionen ser på banans framtid i och med Trafikverkets underlag om att man i brist på resurser kan tvingas avveckla olönsamma och dåligt trafikerade järnvägar. Svaret från regionen skall ges senast 1 mars.