Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En ökning av elsparkcykelolyckor kommer att följa restriktionslättnaderna, detta befarar två överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.  Bild: Robin Aron
En ökning av elsparkcykelolyckor kommer att följa restriktionslättnaderna, detta befarar två överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset. Bild: Robin Aron

Läkare efterlyser konkreta åtgärder mot elsparkcyklar

Fylla och avsaknad av hjälm: två starkt bidragande faktorer till att människor skadar sig med elsparkcyklar. Resurskrävande, säger vårdpersonal, som nu vill se konkreta åtgärder.
– Vi kommer att få det första dödsfallet snart, säger Ragnar Ang, överläkare på traumavårdsenheten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

En ökning av elsparkcykelolyckor kommer att följa restriktionslättnaderna, detta befarar två överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Tillsammans har de agerat handledare till ett examensarbete som undersökt just olyckor med elsparkcyklar.

– Vi ser att en majoritet händer på helger och även under onsdagskvällar – alltså lillördagen, säger överläkaren Ragnar Ang och fortsätter med att förklara hur man inom vården ser med oro på utvecklingen.

– Vi är också kritiska till att den får fortsätta utan att säkerhetsåtgärder implementeras. Inom vården så tar det resurser och jag har sett hur det kommer fler elsparkcyklar – inte färre.

Förbud nattetid inte otänkbart

I veckan rapporterade norska VG att företaget Bolt, en av aktörerna på elsparkcykel-marknaden, valt att stoppa uthyrningen mellan midnatt och klockan 05 på helger i Norge.

Detta efter att vården krävt ett stopp för elsparkcyklar under nattetid, då man i Oslo vårdat 14 personer om dagen i juni, för skador som de ådragit sig i elsparkcykelolyckor.

LÄS MER: Voi sänker hastigheten på elsparkcyklar

Överläkare Ragnar Ang säger att en åtgärd likt den i Norge inte är otänkbar.

– Men vi har haft livshotande skador mitt på dagen också, säger han och konstaterar:

– Frågan man måste ställa är ska man ha elsparkcyklar i den här volymen överhuvudtaget? Vi kommer att få det första dödsfallet snart och jag vill ha det sagt innan det händer.

”Man inte ska beskylla färdmedlet, utan föraren”

En av dem som i Göteborg slagit sig rejält under en tur på en elsparkcykel är Måns Edén. Efter en blöt kväll bestämde han sig för att ta en Voi hem, varpå han åkte omkull och fick en spricka i handleden.

Det hela resulterade i att han fick bära gips i några veckor. Trots missödet ställer han sig inte bakom några stopptider under helgerna. Han menar att man inte ska beskylla färdmedlet, utan föraren.

– Människor tar risker hela tiden. Att jag åkte omkull, det var ju mitt fel – inte elsparkcykelns, säger Måns Edén. Bild: Privat
– Människor tar risker hela tiden. Att jag åkte omkull, det var ju mitt fel – inte elsparkcykelns, säger Måns Edén. Bild: Privat

– Människor tar risker hela tiden. Att jag åkte omkull, det var ju mitt fel – inte elsparkcykelns, säger han.

Ett hjälmkrav kan han inte heller stå bakom.

– Det är orimligt att förvänta sig att folk ska ha med sig en hjälm för att eventuellt åka elsparkcykel. Det är en spontan lösning du snubblar över för att ta dig från punkt A till punkt B. Hur många promenerar runt med en hjälm?

Kommunen: Kan inte behandlas annorlunda än cyklister

GP har tidigare rapporterat om den debatt som förts om elsparkcyklarna i Göteborg. Åsikterna om det moderna färdmedlet har varit många, ända sedan de först dök upp på gatorna 2018.

LÄS MER: Hårdhandskar mot elsparkcyklarna – "har haft gräddfil till allmän mark"

LÄS MER: Felparkerade elsparkcyklar ett problem för Finn som är blind

I Göteborgs stads ”Allmän information om elsparkcyklar i Göteborg” skriver man bland annat att kommuners möjligheter att styra verksamheten och ställa krav på företagen är begränsade samt att det inte finns någon laglig möjlighet att behandla dem på ett annorlunda sätt än man behandlar cyklister.

Däremot, fortsätter man, har alla företag som är verksamma i Göteborg skrivit under en frivillig överenskommelse med staden.

”Genom att skriva under åtar sig företagen att arbeta enligt överenskommelsen gällande exempelvis parkering, trafiksäkerhet och omhändertagande av övergivna/felaktigt placerade sparkcyklar”, skriver man.

LÄS MER: Så (fel)parkeras elsparkcyklarna i Göteborg

LÄS MER: Tusentals fler elsparkcyklar ska placeras ut i år

Undersökningen visade att det i Västra Götaland under 2019 registrerades 198 patienter som varit inblandade i olyckor med elsparkcyklar. År 2020, under perioden maj till oktober, syntes ett liknande resultat: 127 patienter sökte vård vid akutmottagningarna på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus.

Undersökningens författare, då läkarstudenten David Flanking, säger att han tror att det finns en stort mörkertal. Detta eftersom man bara undersökt två akutmottagningar.

– Många går till en vårdcentral och får lugnande besked, och sedan finns det även privata mottagningar, säger han.

Vidare visar undersökningen att:

• Över hälften av de som varit med i en olycka hade druckit alkohol.

• Var tionde person hade använt hjälm.

• En kraftig majoritet av de skadade var unga personer. Medianåldern på de skadade var 29 år.

• 63 procent hade körkort.

• Frakturer och stukningar i armar och ben, tillsammans med näsfrakturer och sårskador i ansiktet stod för 96 procent av skadorna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.