Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kungsbacka tar över Lerums konsument­vägledning

Lerum lägger ner den egna konsumentvägledningen. Istället blir det Kungsbacka som tar över och fortsättningsvis kommer att svara för servicen.

Lerum har sedan många år tillbaka haft en konsumentvägledare på halvtid. Men efter att han har gått i pension har kommunen bestämt sig för att inte anställa någon ny.

”Undersökt olika alternativ”

– Vi har undersökt olika alternativ och därefter bestämt oss för att formellt köpa tjänsten av Kungsbacka kommun, berättar Monica Forsell som är ansvarig för konsumentvägledningen i Lerum.

Kungsbacka har för närvarande två konsumentvägledare på heltid. Förutom sina egna kommuninvånare servar de även de boende i Marks kommun.

Ingen större skillnad

Bortsett från att det inte längre går att boka några besök i Lerum kommer nyordningen enligt Monica Forsell inte innebära någon större förändring. Redan i dag ringer de flesta som behöver ha hjälp.

– Det blir fortsatt god service samtidigt som sårbarheten minskar. I och med att det fortsättningsvis kommer att finnas två konsumentvägledare blir det en högre trygghet än vad vi själva tidigare har kunnat garantera.

Samma pris

Avtalet med Kungsbacka - som träder i kraft från och med den första oktober - kommer enligt Forsell inte bli dyrare än vad den tidigare halvtidstjänsten har kostat. Till en början är det meningen att samarbetet ska löpa under en prövotid på tre månader för att sedan förmodligen förlängas.

Välanvänd tjänst

Landets kommuner är inte tvungna att erbjuda sina invånare konsumentvägledning även om många gör det. Lerum fick i fjol in cirka 600 ärenden.

– Det är utan tvekan en välutnyttjad service, konstaterar Monica Forsell.