Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Nu sätts tio laddare med den så kallade V2G-tekniken upp i Kungsbacka. Christer Lindström, ser många fördelar med systemet. Bild: Lisa Henricson

Kungsbacka – först ut med ny elbilsteknik

Elbilar som står på laddning ska dela med sig av sin energireserv till kommunala fastigheter. Kungsbacka är den första kommunen i Sverige som testar tekniken.

Utanför kommunhuset i Kungsbacka sätts nu tio nya laddstolpar med den så kallade V2G-tekniken. V2G är en förkortning för Vehicle to Grid och betyder ungefär ”från fordon till elnät”. Det handlar om en typ av snabbladdare som också skickar tillbaka energi som lagrats i bilbatterierna till elnätet, och elen kan sedan användas i de kommunala verksamheterna.
– Ibland har vi toppar och i stället för att hämta ström från nätet, och därmed få en högre eltariff för hela den månaden, kan vi i stället hämta det från bilarna, säger Christer Lindström, fordonsansvarig i Kungsbacka kommun. 

Tekniken finns redan i bland annat Danmark, England och Frankrike. Men Kungsbacka kommun ligger i framkant när det gäller att införa tekniken i Sverige. Satsningen, som görs i samarbete med elbolaget Eon och biltillverkaren Nissan, är en nödvändig anpassning inför framtiden, betonar Christer Lindström.
– Man måste hitta sådana här smarta lösningar för att hantera det stora behovet.

När det skapas mer förnybar energi där tillgången varierar, som sol- och vindkraft, behöver strömmen lagras och ett sätt är att göra det med hjälp av elbilarnas batterier. Enligt Christer Lindström är Kungsbacka också en av de kommuner som satsat mest på solkraft och har cirka 12 000 kvadratmeter solceller som kan utnyttjas.
– I framtiden hoppas vi att vi kan koppla ihop den här tekniken med våra solcellsanläggningar. Vi kan aldrig bli självförsörjande men vi kan använda de resurser vi har på ett annat sätt. 

Eftersom det handlar om snabbladdare, som kan ladda bilbatterierna fulla på cirka 45 minuter, är det inte heller risk för att batterierna är urladdade när bilarna ska användas på morgonen. I systemet ingår en funktion där föraren kan tala om när bilen behövs och då laddas batteriet fullt till den tiden.

Enligt planen ska laddstolparna vara i drift som vanliga laddare nästa vecka och sedan kommer det att ta ett tag innan tekniken fungerar fullt ut.
– Det här är ett pilotprojekt, men det kommer pågå så länge vi behöver för att prova alla lösningar som finns.
Projektet har uppmärksammats i sociala medier och även flera andra kommuner har visat intresse, berättar Christer Lindström.
– Det är mycket hejarop. Många tycker det är väldigt spännande.