Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kungsbacka får elbussar nästa sommar

I juni nästa år kan de första elbussarna i Kungsbacka börja rulla. Volvo Bussar har fått en order på tre elbussar och tre hybridbussar.

Det innebära att samtliga sex bussar som trafikerar centrala Kungsbacka kommer att bytas ut till elbussar och hybrider.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Beställare är Karl Erik Elofsson Bussaktiebolag AB som sköter driften av merparten av linjetrafik och stadstrafik i Kungsbacka kommun.

– De senaste tio åren har vi kört med biogasbussar men utsläppskraven har ju ökat så därför är det dags för elbussar nu. I upphandlingen fanns en option om elbussar som kommunen valde att lösa ut, säger Magnus Elofsson, bolagets VD

Bussbolaget har sin depå i Fjärås, men det kommer att finnas ytterligare en depå i Kungsbacka där bussarna kan laddas.

– Bussarna kan gå 16–17 mil på en laddning och i högtrafik innebär det att de måste laddas ungefär var tredje timme, säger han.

"Vinnare i längden"

Elbussarna är över två miljoner kronor dyrare per fordon jämfört med motsvarande biogasbuss, men driftskostnaderna är mycket lägre.

– De är vinnare i längden, både vad gäller miljö och driftskostnader, säger Magnus Elofsson.

Enligt Volvo är energiförbrukningen cirka 80 procent lägre än för motsvarande dieselbussar.

Kommunstyrelsen fattade beslut i somras om att införa elbussar i kollektivtrafiken.

– Vi blir den första kommunen i Halland med elbussar. Det ska bli spännande att se hur det kommer att fungera, säger Hans Forsberg (M), ordförande i kommunstyrelsen i Kungsbacka.

LÄS MER: Stororder på elbussar – här är linjerna som ska elektrifieras

I Göteborg trafikeras linje 55 sedan tidigare av helelektriska bussar samt laddhybrider, och sedan i somras rullar även två elbussar på en del av linje 16.

Kungsbacka är den fjärde svenska staden som köper Volvos helt elektriska bussar, efter Göteborg, Malmö och Uddevalla.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.