Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Avspärrningarna ska tas bort och sätena längst fram ska åter bli tillgängliga. Arkivbild. Bild: Andreas Olsson
Avspärrningarna ska tas bort och sätena längst fram ska åter bli tillgängliga. Arkivbild. Bild: Andreas Olsson

Kritik mot Västtrafik: Skyddsglas kan bli trafikfara

Västtrafik ska öppna framdörrarna på sina bussar igen. Skyddsglas sätts upp vid förarhytterna. Men förändringen möter kritik från fackligt håll – kritikerna hävdar att det kan bli en trafikfara.

Framdörrarna har varit stängda sedan pandemin slog till i mars i fjol. Nu tycker Västtrafik att det är dags för en annan lösning. I början av mars öppnas dörrarna på stadsbussarna i Borås, sedan kommer turen till Sjuhärad och Trollhättan-Vänersborg. Därefter öppnas resten av Västtrafiks cirka 2 000 bussar.

LÄS MER: Västtrafik börjar öppna bussarnas framdörrar

– När kunden går på i framdörren blir föraren mer tillgänglig för att svara på frågor och vi får möjlighet att visera biljetterna på ett enklare sätt. Sedan minskar trängseln om kunderna går på i framdörren och ut genom bakdörren, säger Anna Johansson, enhetschef på Västtrafik.

När händer detta i Göteborg?

– Vi beräknar vara färdiga med alla våra busslinjer före sommaren. Exakt i vilken ordning vet jag inte.

Varför omfattas inte spårvagnarna?

– Vi tar ett område i taget för att kunna göra det på ett strukturerat sätt. Vi kommer att titta på spårvagn längre fram, svarar Anna Johansson.

LÄS MER: Västtrafik sätter in ny spårvagnslinje

Förarna ska skyddas från coronasmitta med plexiglas som sätts upp runt förarhytterna. Denna lösning har dock fått hård kritik när den tidigare genomförts i Stockholm. Ljusreflexer i glaset ger sämre sikt, hävdar företrädare för de anställda. Antalet rapporter om tillbud i busstrafiken har ökat kraftigt, rapporterar DN. I Umeå har 159 bussförare skrivit på ett upprop mot skyddsglas.

Kjell Karlsson, ombudsman på fackförbundet Kommunal i gamla Älvsborgs och Skaraborgs län, är inte förtjust över nyheten från Västtrafik.

– Glaset är ett skydd mot smitta, men ljusreflexer när det är mörkt ute är en störande faktor. De tar bort sikt och kan faktiskt skapa fara. Västtrafik och arbetsgivarna vill att förarna ska visera biljetter och ta betalt. Det handlar om pengar, säger han.

LÄS MER: Här kan du testa den självkörande bussen

Han framhåller att många förare har fått en bättre miljö med stängda framdörrar. Hot och våld har minskat betydligt.

– Det här kan lösas på ett bättre sätt. Flytta biljettmaskinerna bakåt och låt kontrollanterna kontrollera färdbevisen, anser Kjell Karlsson.

”Vi gör vad vi kan”

Anna Johansson på Västtrafik kommenterar kritiken så här:

– Våra trafikföretag säkerställer att skyddsglaset uppfyller de krav som bör ställas ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.

Är det en annan sorts glas i Västra Götaland än i Stockholm?

– De har lite olika utformning beroende på hur fordonet ser ut. Men i grunden är det samma typ av glas.

Kan ni vara säkra på att slippa de problem som har rapporterats från Stockholm?

– Vi har utbildning med förare, samverkar med Arbetsmiljöverket och skyddsombud. Trafikföretagen tittar på det tillsammans med förare och gör tester. Vi gör vad vi kan för att minimera den risken, svarar Anna Johansson.

LÄS MER: Här kan bussförare börja neka resenärer

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.